Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen.
Delen per e-mail
Amper drie jaar nadat het Vietnamese Vinfast uit de grond werd gestampt presenteert dit merk nu drie nieuwe modellen. De eerder gepresenteerde (en vooral in Vietnam verkochte) Lux A2.0 en Lux SA2.0 krijgen gezelschap van de VF31, VF32 en VF33.
In 2018 presenteerde het toen piepjonge Vietnamese automerk Vinfast zijn eerste twee modellen: de Lux A2.0 en Lux AS2.0. Dit ietwat omslachtig genoemde tweetal deelde niet alleen de techniek, maar ook grote delen van een koetswerk met de BMW 5-serie en X5 van de vorige generatie. Kort na de marktintroductie van de Lux A2.0 en AS2.00 zag de Fadil het daglicht: een Opel Karl waar Vinfast zijn eigen sausje overheen had gegoten. De drie eerstgeborenen van Vinfast zijn alleen beschikbaar met benzinemotoren, maar straks heeft het merk ook elektrische auto’s in het aanbod. Alle drie de nieuwkomers worden volgens Vinfast volgepropt met software en hardware die autonoom rijden (niveau 2 tot 3) mogelijk moet maken, meldt Autoweek.
Vanaf mei dit jaar kan de Vietnamese consument namelijk de VF31 bestellen, een volledig elektrische SUV-achtige die in het formaat van de Nissan Qashqai. De tot VF31 gedoopte nieuwkomer komt uitsluitend met elektrische aandrijving beschikbaar en krijgt een 116 pk sterke elektromotor op de vooras. De 4,3 meter lange cross-over heeft een 42 kWh groot accupakket in zijn bodem, goed voor een actieradius van 300 kilometer.
Grotere SUV
Vinfast opent in september ook de orderboeken van de VF32 en VF33. De VF32 is een wat grotere SUV: 4,75 meter lang en met een 2,95 meter lange wielbasis. Daarmee valt hij qua grootte tussen auto’s als de X3 en X5 van BMW. De VF31 komt beschikbaar in twee elektrische versies. De topversie heeft twee elektromotoren die samen 409 pk sterk zijn, terwijl de minder krachtige variant het met een 204 pk en 320 Nm krachtige elektromotor moet doen. Het accupakket is in alle gevallen 90 kWh groot, goed voor een actieradius van minimaal 504 kilometer. De VF32 krijgt ook een reguliere benzineversie met een 189 pk sterke 2.0 viercilinder. Mogelijk is deze machine afkomstig van BMW.
De VF33 is de 5,12 meter lange grote broer van de VF32, een regelrechte BMW X5-concurrent dus. De VF33, die een wielbasis van 3,15 meter heeft, komt net als de VF32 uitsluitend elektrisch. Hij is altijd 409 pk sterk en heeft daarmee dezelfde aandrijflijn als de krachtigste versie van de VF32. Het accupakket van de elektrische VF33 is met 106 kWh wel een stukje groter dan die van de VF32. De grootste SUV van Vinfast perst minimaal 550 kilometer actieradius uit z’n batterijenpakket. Ook deze SUV komt overigens beschikbaar met een benzinemotor, Vinfast zet namelijk ook een 228 pk sterke 2.0 op de bestellijst.
Hoewel Vinfast zich aanvankelijk presenteerde als een merk dat alleen op de thuismarkt actief zou zijn, zegt het merk nu dat het de wereldwijde automarkt in het vizier heeft. Het spreekt onder meer over komst naar Europa, de Verenigde Staten en Canada. Al in november 2021 moeten alle drie de modellen ook in Europa beschikbaar zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Den Haag legt schuld van aanrijdingen met pollers bij bestuurders: ‘Belachelijk, er kunnen mensen doodgaan’
Het grootste deel van de aanrijdingen met pollers in Den Haag is de schuld van de bestuurders die bijvoorbeeld het rode licht en de bebording negeren. Dit antwoordt het Haagse gemeentebestuur op vragen hierover vanuit de raad. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Politie haalt veertig supersportwagens tegelijk van de weg
De politie in Hong Kong heeft meer dan 40 supercars tegelijk van de weg gehaald wegens massale snelheidsovertredingen. Enkele auto's werden afgevoerd vanwege illegale aanpassingen. -
Elektrisch rijden in 2021 interessanter voor particulieren
De komst van nieuwe, elektrische auto’s in alle soorten en maten loopt als een rode draad door autojaar 2021. Is de brandstofauto definitief afgeschreven? -
interview
Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’
-
Waarom je auto vandaag naar de wasstraat moet
Strooizout is een van de grootste vijanden van de auto. Vooral oudere auto's hebben veel te lijden van dit agressieve goedje, dat zich in zo'n beetje alle onderdelen van je auto invreet. Nu de sneeuw weg is wordt het dus hoog tijd om de wasstraat op te zoeken. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’