‘Nederland ideaal voor zelfrijdende auto's’
Nederland is opnieuw het land dat het best is voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s. Dat is de conclusie van adviesbureau KPMG na onderzoek in 25 landen. Vorig jaar was Nederland ook al de nummer één. Toen keek KPMG naar twintig landen. Achter Nederland is Singapore opnieuw de nummer twee. Nieuwkomer Noorwegen schaart zich in de top drie.
Waar KPMG vorig jaar nog wees naar onder meer het wegennet, laadpalen en veel locaties voor onderzoek en ontwikkeling, zijn de onderzoekers deze keer onder de indruk van de tests met zelfrijdende voertuigen in de logistieke sector. Zo wordt er onder meer met België en Duitsland samengewerkt om konvooien zelfrijdende vrachtwagens richting Antwerpen en het Ruhrgebied te laten rijden.
Verder doet Nederland het goed qua overheidsbeleid en wetgeving. Zo wordt gewerkt aan een wettelijk raamwerk om autonome voertuigen op de openbare weg te kunnen testen en ook aan een soort van rijbewijs voor zelfrijdende auto’s. Verder is het algemeen bekend dat Nederlanders voorop bij het gebruiken van de nieuwste technologie.
KPMG becijferde dat als het volledige wagenpark in Nederland wordt vervangen door zelfrijdende auto’s, dit de maatschappij en de overheid 175 miljard euro oplevert. Onder meer minder CO2-uitstoot en minder files, ongevallen en schades leveren besparingen op. Met dat geld zou iedere burger ruim de helft van een zelfrijdende auto gesubsidieerd kunnen krijgen, blijkt uit de berekeningen van KPMG.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Test Fiat 500X en Tipo Hybrid: begin van het einde
Over twee jaar is elk nieuw model van Fiat volledig elektrisch. Over vijf jaar bouwt het Italiaanse merk helemaal geen auto’s meer met een verbrandingsmotor. De komst van de hybride 500X en Tipo luidt voor Fiat het definitieve einde in van meer dan 120 jaar autogeschiedenis op fossiele brandstoffen. -
PREMIUMmijn allessie
De Lancia van Edgar spreekt al zijn zintuigen aan
Autoliefhebber Edgar Schermerhorn (75) deed zijn exclusieve Ferrari-collectie jaren geleden van de hand omdat het tijd was voor andere zaken. Geheel volgens verwachting duurde zijn verzamelstop niet lang. Nu zijn het auto’s van het Italiaanse merk Lancia waarin hij zich vrijwillig verliest, de Appia Zagato uit 1962 bijvoorbeeld. -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
Zo houd je lichtmetalen wielen mooi én schoon
Lichtmetalen wielen bepalen voor een groot deel het uiterlijk van je auto. Ze hebben echter ook het nodige te lijden door vuil van de weg, stof van de remmen en bijvoorbeeld een aanraking van een stoeprand. Hoe hou je de wielen schoon en mooi? Dit zijn de beste tips.
-
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder. -
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs.