Volledig scherm
© BMW

Nederland loopt voorop met elektrische auto’s

Nederland telt na Noorwegen wereldwijd de grootste stijging in de verkopen van elektrische auto’s. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam het marktaandeel uit op 3,3 procent.

Dat blijkt uit cijfers van het Duitse Center of Automotive Management. In Noorwegen was in de eerste drie maanden van dit jaar een op de twee verkochte auto’s voorzien van een elektromotor of hybride aandrijving. Het marktaandeel steeg daar ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar van 35,3 naar 47,9 procent. Nederland is tweede met een marktaandeel dat steeg van 1,7 vorig jaar naar nu 3,3 procent. China eindigt op de derde plaats met een stijging qua marktaandeel van twee procent, evenveel als Duitsland en Groot-Brittannië. In de Verenigde Staten is nu 1,3 procent van de nieuw verkochte auto’s voorzien van een elektromotor. 

Volledig scherm
© CAM

Top zes

In absolute aantallen is China nog altijd koploper met ruim 140.000 verkochte elektrische auto's. De VS is tweede met bijna 54.000 exemplaren. Duitsland is in absolute aantallen Noorwegen voorbij met 17.549 auto's. Nederland staat wereldwijd in de top zes met 4.512 geëlektrificeerde auto's in het eerste kwartaal. In bijna alle landen van de top zes zijn verkoopstijgingen van tientallen tot meer dan honderd procent te noteren ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.

Volledig scherm
© CAM
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”