Tesla-baas en SpaceX-eigenaar Elon Musk op de rode loper bij de uitreiking van de Gouden Stuurwiel-awards van de Duitse krant Bild, vandaag in Berlijn.
Volledig scherm
Tesla-baas en SpaceX-eigenaar Elon Musk op de rode loper bij de uitreiking van de Gouden Stuurwiel-awards van de Duitse krant Bild, vandaag in Berlijn. © REUTERS

Nederland vist achter het net: Tesla's eerste grote Europese fabriek komt in Duitsland

De eerste Europese gigafabriek van automaker Tesla komt in Duitsland te staan, in de omgeving van Berlijn. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk gezegd. Daarmee vist Nederland definitief naast het net. Eerder dit jaar stelde Musk al dat Duitsland de eerste keuze was.

Tesla wil in Europa een grote fabriek voor elektrische auto's en accu's bouwen en was lang op zoek naar een geschikte locatie. Meerdere landen waren in de race. Vandaag maakte Musk bekend dat de gigafabriek 4 in de buurt van de nieuwe Berlijnse luchthaven Brandenburg (BER) zal verrijzen. Dit vliegveld, dat het derde grootste van Duitsland moet worden en aan de zuidoostkant van de Duitse hoofdstad ligt, hoopt in oktober volgend jaar de deuren te kunnen openen na acht jaar vertraging. In de buurt van het ernaast gelegen vliegveld Schönefeld heeft Tesla al een onderhoudscentrum en showroom. In Berlijn komt volgens Musk ook een Tesla design-centrum. 

Een Tesla gigafabriek produceert onder andere lithium-ion-accu’s voor elektrische auto’s en accupakketten voor stationaire energieopslagsystemen. Maar Tesla bouwt er soms ook elektrische auto’s, zoals de Model 3 in Gigafactory 3 in China en in de toekomst ook de Model Y, Tesla's nieuwe compacte SUV.

De Nederlandse regering beloofde eerder dat ze zich sterk zou maken om Tesla over te halen de megafabriek in Nederland te vestigen. Lelystad deed daarbij openlijk een gooi naar de gigafabriek, omdat die veel nieuwe werkgelegenheid met zich mee zou brengen. Tesla heeft in Tilburg al wel een afbouwfabriek waar de voor Europa geïmporteerde Tesla's uit onderdelen worden geassembleerd en een servicewerkplaats.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.