Volledig scherm

'Nederland wordt het diesel-afvoerputje van Europa'

Nu het voor Duitse dieselrijders steeds aantrekkelijker wordt om hun 'oude' diesel in te ruilen, dreigen veel van deze auto's naar Nederland te komen. De komende acht jaar is het voor Nederlanders nog zeer interessant om zo'n 'vuile' Duitse diesel te kopen.

Volgens Steven Van Eijck - voorzitter van de RAI Vereniging - leidt een Duitse  deal ertoe dat er op korte termijn zo'n 1,2 miljoen vervuilende diesels in de verkoop komen. Deze Duitse deal behelst namelijk een inruilpremie van zo'n 6.000 euro. ,,Die auto’s mogen niet meer in Duitsland de weg op. En ze worden ook niet vernietigd. Dus die gaan onder meer naar Nederland", zo waarschuwde hij tegenover RTL Nieuws.

Van Eijck zei dat we vorig jaar al 34.000 Duitse tweedehands diesels importeerden: "Dat is evenveel als er in dat jaar nieuw werden verkocht. De Duitse tweedehands diesel is dus populair. Ze zijn nu al 40 procent goedkoper dan de Nederlandse diesel. En met een extra aanbod van 1,2 miljoen auto’s kan je wel raden wat er met de prijs gebeurt. Die zal nog verder dalen en daarmee worden ze nog aantrekkelijker voor de Nederlandse consument.

Van Eijck rekent voor: ,,In ons land hebben we afgesproken dat vanaf 2025 gemeentes kunnen kiezen of ze milieuzones instellen. Dus de komende 7 à 8 jaar kan je met die Duitse diesel overal blijven rijden. Dus de komende 8 jaar heeft het voor veel mensen zin zo’n auto te importeren." Van Eijck is vanzelfsprekend niet blij met de situatie en zegt tegen RTL: ,,Via de achterdeur dreigen er nu vieze diesels binnen te komen. Dat is desastreus, het is dweilen met de kraan open op deze manier."

De Nederlandse overheid zou dan ook met een wet moeten komen die het minder aantrekkelijk maakt om Duitse auto's te importeren. Die oplossing zou volgens hem schuilen in het afschaffen van de BPM, omdat daarmee het prijsverschil tussen Duitse en Nederlandse auto's tot het verleden zou behoren.