Volledig scherm
De klassieke Land Rover Defender rijdt straks op stroom, als het aan e-Rovers ligt © RV

Nederlanders maken Land Rover elektrisch

Het Nederlandse bedrijfje e-Rovers gaat de legendarische Land Rover Defender elektrificeren. e-Rovers heeft een ombouwset ontwikkeld om de populairste terreinwagens op stroom te laten rijden. De sets zijn nu productierijp en de ombouw van de eerste Defender is gestart.

e-Rovers verwacht dat de eerste auto komende winter gereed zal zijn. De motor, versnellingsbak, tussenbak, aandrijfasssen en differentieels worden verwijderd en vervangen door een geheel elektrische aandrijflijn. Op dit moment is de motor al gereed en er wordt hard gewerkt aan de assen.

De aandrijflijn is een geheel Nederlands fabricaat en ook een geheel Nederlandse ontwikkeling. e-Rovers is gevestigd op Terschelling en er wordt samengewerkt met Eindhoven Automotive en Hengelo Lithium Works. Een groot deel van het constructiewerk wordt uitgevoerd door specialisten in de offshore/marine-industrie in Den Helder.

400 kilometer

Tussen het ladderframe komen vier speciaal ontwikkelde Super-B lithium-ion accupakketten. Deze hebben een totale capaciteit van 75 kWh. Hiermee krijgt de Land Rover Defender een actieradius van 250 kilometer op de snelweg en 400 kilometer in de stad. Eventueel kan e-Rovers de Defender ook voorzien van een brandstofcel op waterstof of methanol. Snelladen is ook mogelijk; voor elke 100 kilometer meer reikwijdte duurt dit 12 minuten. Eventueel kan e-Rovers ook een bijbehorend systeem met zonnepanelen leveren om de auto’s thuis of op het werk met zonne-energie op te laden.

De ombouw van de aandrijflijn kost ongeveer € 24.000. De accupakketten kosten € 10.000 per 100 km actieradius. Het accupakket voor de hier bovengenoemde specificatie kost € 24.000. Volgens e-Rovers is de investering in ongeveer 7 jaar terugverdiend, mits je minimaal 12.000 kilometer per jaar rijdt.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto AD heeft geen rechten op deze fotoBron:Bijschrift