Nederlanders willen geen zelfrijdende auto
VIDEODe zelfrijdende auto komt eraan, maar willen we dat wel? Driekwart van de automobilisten is voorlopig niet bereid het stuur los te laten, blijkt uit onderzoek van elektronicafabrikant Bosch.
Bosch bevroeg in dertien landen automobilisten over zelfrijdende auto’s. In Nederland onder een representatieve groep van 1000 bestuurders. En daaruit blijkt dat er in Nederland niet veel enthousiasme is, maar eerder argwaan tegenover een zelfrijdende auto.
En áls de auto zelfrijdend wordt, dan mag ie van de helft van de Nederlanders vooral de vervelende taken overnemen: in- en uitparkeren, een parkeerplaats zoeken, file rijden en de echt lange ritten. De rest doen we zelf wel.
,,Nederlanders moeten aan het idee van een zelfrijdende auto wennen’’, zegt Sandra Vancolen van Bosch Mobility Solutions over het geringe animo. ,,Ze hebben blijkbaar moeite om de controle over het stuur uit handen te geven en rijden nog steeds graag zelf. Uit het onderzoek blijkt ook dat zij zelfrijdende functies met name als ondersteunend zien.’’
Kinderen
Op de vraag of een zelfrijdende auto de kinderen naar school mag brengen was het antwoord van de Nederlandse ouders overduidelijk ‘nee’. Slechts 8 procent van de moeders laat hun kroost instappen bij een auto zonder bestuurder. Mannen vertrouwen iets meer op de techniek: een op de vier vaders zou zijn kind in een zelfrijdende auto zetten. Jonge mannen zien de komst van de zelfrijdende auto iets meer zitten dan vrouwen, maar ook bij deze groep is er nauwelijks enthousiasme.
Bosch heeft het onderzoek in dertien landen laten doen. In de Europese landen en de Verenigde Staten ontlopen de uitkomsten elkaar niet veel. In armere landen als Rusland, Turkije, China en Brazilië is wél veel enthousiasme voor een zelfrijdende auto. Bosch weet niet hoe dat komt. Wellicht is autorijden in een land met slechtere wegen geen pretje, of is een auto met zelfrijdende eigenschappen een teken van luxe.
De Duitse elektronicafabrikant is een grote toeleverancier voor de autoindustrie. Er is geen auto te vinden zonder onderdelen van Bosch erin. ABS en EPS bijvoorbeeld, twee systemen waardoor ook een onhandige bestuurder de macht over het stuur niet verliest, zijn uitvindingen van Bosch. Ook op het gebied van zelfrijdende auto’s wil het concern meedoen. Het levert systemen waarmee de auto op de snelweg zijn eigen weg gaat of waarmee een auto zelf zijn plekje zoekt in de parkeergarage. ,,De zelfrijdende auto gaat er echt komen’’, zegt Vercolen. ,,Wanneer? ABS was er al in 1978, maar het duurde tot 2003 voor het in iedere auto verplicht werd. Nu zal het sneller gaan. We denken tien tot vijftien jaar.’’
We winnen 56 minuten per dag als de auto zelf rijdt
Zelfrijdende auto’s worden vele kwaliteiten toegedicht. ,,De doorstroming kan 80 procent verbeteren. Het verbruik van een auto kan 39 procent dalen als er geen mens achter het stuur zit. Ouderen kunnen auto blijven rijden. En we winnen 56 minuten per dag als de auto zelf rijdt.’’
Een vol uur tijdwinst! Wat gaat u doen als de auto het zelf doet? De nieuwe vrije tijd wil ruim de helft van de ondervraagden besteden aan ‘uit het raam kijken en van het landschap genieten’ en ‘praten met de andere inzittenden’. Een kwart gaat een dutje doen. Slechts 1 op de 4 gaat met de mobiele telefoon in de weer.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dinnie’s Chevrolet kostte hem veel tijd en geld, maar dat is het hem waard: ‘Er komt nog een camper op’
Als Dinnie van Driel (63) vertelt dat er nog een camper bovenop zijn Chevrolet uit Amerika komt, dan krijgt hij vaak verbaasde blikken. Toch wordt zijn C20 binnenkort een camper. En dat gaat Dinnie, hoewel hij geen monteur maar conciërge op een school is, zeker zélf doen. ,,Ik kocht het camperdeel erbij hoor, past een tweepersoonsbed met keuken en al in.’’ -
VRAAG & ANTWOORD44
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
Conceptcar Audi is bliksemafleider voor nieuwe elektrische Porsche
De Audi Activesphere is een avontuurlijke conceptcar met een heel bijzonder interieur. Een interieur dat alle aandacht afleidt van de onderhuidse techniek. De Audi Activesphere Concept staat namelijk op het platform dat ook voor de nieuwe elektrische Porsche Macan is ontwikkeld. In tegenstelling tot Audi’s futuristische studiemodel, gaat de elektrische midsize-SUV van Porsche dit jaar nog in productie. -
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
PREMIUM
Zo pakt de politie lakse truckers aan: ‘Bij een noodstop was chauffeur gespiest door eigen lading’
Aggregaten, graafmachines, gereedschap: de agenten van de Rotterdamse verkeerspolitie hebben het allemaal al eens van de vrachtwagen zien vallen omdat de spullen niet goed gezekerd waren. Daarom controleren ze daar nu extra op. ,,We horen vaak: ‘Ik doe het al dertig jaar zo, het gaat nooit fout'.”
-
PREMIUM
Rene en Arie reden naar Noordkaap, glibberend over sneeuw en ijs: ‘Je moet jezelf blijven uitdagen’
Ga er maar aan staan: 7800 kilometer rijden in acht dagen tijd. En dan niet over een strak geasfalteerde snelweg maar glibberend over sneeuw en ijs. De Hoeksche Waardse vrienden Rene Vrij en Arie van Tienderen deden mee aan de Artic Challenge, een toertocht naar de Poolcirkel en terug. -
-
-
vraag 't vtwonen
Niet te warm, maar ook niet te koud: hoe kies je je ideale dekbed?
De ene nacht lig je in je flanellen pyjama onder drie dekens, de week erna drijf je je bed uit van de warmte. Hoe zorg je dat je er comfortabel bij ligt als de temperaturen buiten schommelen? Een goed dekbed kan helpen. Dit zijn de meest voorkomende dekbedden, dekbedvullingen en hun belangrijkste eigenschappen. -
Belasting terugkrijgen met de middelingsregeling: zo werkt het
In plaats van belasting betálen, belasting terugkrijgen. Dat kan (soms) door gebruik te maken van de middelingsregeling. Daarbij bereken je het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar en betaal je vervolgens over het gemiddelde belasting. Hoe werkt dat en wat levert het op?