Nederlandse automobilist pessimistisch over toekomst benzine en diesel
Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten ziet geen toekomst meer voor benzine- en dieselmotoren. Dat blijkt uit onderzoek van autofabrikant Mazda.
Aan ruim 11.000 Europese automobilisten vroeg het marktonderzoeksbureau Ipsos Mori of zij denken dat er nog veel innovatie en verbetering mogelijk is voor benzine- en dieselmotoren. Slechts 55 procent van de Nederlandse automobilisten gelooft daarin. De Nederlanders zijn daarmee pessimistischer gestemd dan bijvoorbeeld de Duitse, Zweedse en Spaanse automobilisten, waarvan 60 procent er nog vertrouwen in heeft.
De cijfers doen vermoeden dat de Nederlandse automobilist alle hoop gevestigd heeft op elektrische auto's, maar de verkoopcijfers daarvan vallen nog steeds tegen. Weliswaar stijgt het aantal elektrische auto's in Nederland fors, maar in absolute aantallen stelt deze categorie nog weinig voor in het Nederlandse wagenpark.
Uit het onderzoek van Mazda blijkt verder dat minder dan een op de drie Europese automobilisten hoopt dat dieselauto's zullen blijven bestaan. Waarmee opnieuw wordt bevestigd dat diesel in het verdomhoekje zit. Na het schandaal met de sjoemelsoftware en recentelijk de onthullingen van tests met diesel-uitlaatgas op apen en mensen, lijkt diesel snel aan populariteit te verliezen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
WhatsApp wil laten verbergen of je online bent
Een nieuwe functie in WhatsApp moet het mogelijk maken je online status te verbergen, zodat vrienden niet kunnen zien of je de app open hebt staan. -
AUTOTEST
Test Volkswagen Polo GTI: een tikje saai maar wel snel door de bocht
De vernieuwde Volkswagen Polo GTI oogt als een compacte Golf GTI en is degelijk en praktisch. De compacte sportieveling laat ten opzichte van de concurrentie wel wat puntjes liggen. -
Rekeningrijden in 2030488
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: deze systemen zijn vanaf morgen verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer. -
Waarom dit Volkswagen-busje 364.900 euro kost
De hoge prijs van deze Volkswagen-bus is deels te verklaren doordat het helemaal geen Volkswagen-bus is, maar een Porsche. Er zouden maximaal 10 modellen van deze VW T3 met een Porsche 911-motor zijn gebouwd.
-
Waarom zoenen gezond is: ‘Bij een zoen gaan 1 miljard bacteriën van de ene naar de andere mond’
Vandaag is het Wereld Kusdag. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink schreef het boek Kusje erop, de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Wat is er waar van: ‘zoen in het rond, dan word je gezond?’ -
Dit is wat bruidsparen dit jaar gemiddeld uitgeven aan hun huwelijk
Gemiddeld geven bruidsparen dit jaar ruim 16.000 euro uit aan hun huwelijk. Dat is 2000 euro meer dan voor corona. We hebben weer zin in een feestje, maar: trouwen is ook duurder geworden. Leveranciers worden steeds vaker gedwongen de gestegen kosten door te berekenen. -
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden.