Volledig scherm
© ANP

Nederlandse staat Europees kampioen in geld verdienen aan particuliere auto's

Nederland heft binnen Europa de meeste belastingen op het autorijden op benzine. Vooral particuliere rijders zijn daarvan de klos. Dat blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.

De Nederlandse automobilisten dragen jaarlijks met 19,5 miljard euro bij aan de staatskas. De belasting op aanschaf van een nieuwe auto is in Nederland aanzienlijk hoger dan in de meeste andere Europese landen, maar vooral ook de benzine-rijders, en dat zijn in de praktijk met name particulieren, moeten het hier ontgelden.

Van elke duizend liter benzine gaat in Nederland 778 euro aan accijnzen naar de staatskas. Dit is meer dan in landen als Duitsland (€655), België (€615), Groot-Brittannië (€661) of Luxemburg (€465). Als het gaat om diesel, veel gebruikt in bedrijfsauto's, is Nederland met €490 geen koploper. Daar spant Groot-Brittannië met €661 de kroon.

De opbrengst die de EU-lidstaten gezamenlijk aan autobelastingen genereren is vorig jaar opgelopen tot 413 miljard euro: 4 procent meer dan het jaar daarvoor. Dit bedrag is een factor drie hoger dan het totale budget van de Europese Unie.

  1. Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publiekslieveling van autorijdend Nederland?
    Interview

    Wordt dit de nieuwe Kadett, ooit dé publieks­lie­ve­ling van autorij­dend Nederland?

    Opel gaat een nieuwe toekomst tegemoet onder de vleugels van het Franse PSA. Ruim 35 jaar lang was Opel de favoriet van de Nederlandse automobilist, maar in 2004 kwam daar een eind aan. Keren de tijden van de Kadett, de publiekslieveling van weleer, terug? ,,Ik denk dat we met onze elektrische auto's in Nederland inderdaad weer nummer één kunnen worden’’, zegt topman Michael Lohscheller.