Volledig scherm
Veel autodealers hebben de afgelopen maanden extra auto's in voorraad genomen, om de nieuwe belastingregels vóór te zijn © Koen Verheijden

Negen van de tien automobilisten kennen nieuwe belastingregels niet

Van de Nederlandse automobilisten zegt 90 procent niet te weten dat er nieuwe regels voor de autobelasting bestaan. Die gelden per 1 september. Hierdoor weten de consumenten ook niet dat veel auto's duurder zijn geworden.

Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch onder 1014 Nederlandse automobilisten, waarvan er 204 een auto van de zaak hebben. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Toyota.

Bijna 70 procent van de automobilisten vindt het belangrijk dat auto’s zo min mogelijk CO2, stikstof en fijnstof uitstoten. En 70 procent van de zakelijke rijders zegt voorkeur te hebben voor een schone, deels of geheel geëlektrificeerde aandrijflijn.

In de afgelopen jaren was er veel discussie over het brandstofverbruik dat fabrikanten opgaven en het verbruik in de praktijk. Het kwam voor een belangrijk deel door een verplichte, maar verouderde meetprocedure, die NEDC heet. De nieuwe WLTP-procedure (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is meer gericht op praktijksituaties en bedoeld om realistischer verbruikscijfers te realiseren. 

Bij veel auto's leiden de nieuwe cijfers tot een hogere CO2-uitstoot. De Belasting Personen Motorvoertuigen (BPM) is daarop gebaseerd en veel auto's zijn hierdoor per 1 september duurder geworden. Veel autodealers hebben de afgelopen maanden extra auto's in voorraad genomen, om de nieuwe belastingregels vóór te zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste automobilisten het een goede zaak vinden dat auto’s nu strenger getest worden, maar 80 procent van de ondervraagden vindt het onterecht dat daarmee de schatkist wordt gespekt.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/