Deens premier Lars Løkke Rasmussen hield zijn toespraak bij de opening van het parlementaire jaar.
Volledig scherm
Deens premier Lars Løkke Rasmussen hield zijn toespraak bij de opening van het parlementaire jaar. © EPA

Nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2030 verboden in Denemarken

Denemarken wil auto's met verbrandingsmotoren van de straten weren. Daarom zullen vanaf 2030 geen nieuwe wagens meer verkocht mogen worden die louter op diesel of benzine rijden. Dat heeft premier Lars Løkke Rasmussen in het Deense parlement bekendgemaakt. "Diesel en benzine zijn in Denemarken verleden tijd", aldus de Deense eerste minister.

Rasmussen wil tegen hetzelfde jaar al meer dan een miljoen elektrische of hybride auto's op de Deense wegen hebben. "Ik ben voorstander van auto's, maar ze zouden het milieu niet mogen vernielen", stelde Rasmussen. Denemarken heeft geen eigen auto-industrie, maar Rasmussen wil wel de krachten bundelen met gelijkdenkende Europese landen om druk te zetten op autobouwers zodat die meer inzetten op schone wagens.

Busstroken

Energieminister Lars Christian Lilleholt kondigde aan dat de regering een voorstel zal indienen om elektrische auto's goedkoper te maken, als onderdeel van een breder klimaatplan. Om de verkoop nog verder aan te zwengelen, wordt overwogen om elektrische auto's op busstroken te laten rijden.

De verkoop van schone auto's is fors gedaald in Denemarken nadat de centrum-rechtse regering van Rasmussen eerder had beslist om subsidies terug te schroeven uit bezuinigingsoverwegingen. 

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

Hoofdstad Kopenhagen geldt als een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld.
Volledig scherm
Hoofdstad Kopenhagen geldt als een van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. © thinkstock
  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.