Nieuwe DS 4 komt ook als avontuurlijke DS 4 Cross
DS breidt zijn momenteel uit drie modellen bestaande gamma uit met de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross. De 4 volgt het gelijknamige model op dat in 2018 van de Nederlandse markt verdween. De DS 4 en diens iets avontuurlijker aangeklede Cross-broertje komen op de markt als plug-in hybride en staan in het vierde kwartaal van dit jaar bij de Nederlandse dealers.
De jongste DS 4 is met naar DS-maatstaven relatief strakke vormgeving een interessant model, maar het feit dat dit een technisch broertje is van de volgende generatie Peugeot 308 en Opel Astra is, maakt hem extra interessant.
De nieuwe DS 4 is meer dan zijn voorganger een auto die het midden houdt tussen een conventionele hatchback en een cross-over. Hij is 4,4 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen is hij zo’n 15 centimeter langer dan bijvoorbeeld de huidige Peugeot 308. De bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter en daarmee troeft de Fransman de Volkswagen Golf (381 liter) en Ford Focus (375 liter) met gemak af. Opvallend zijn de wielen die onder de DS 4 zitten, die zijn namelijk tot 20 inch groot.
Doorontwikkeling
Onderhuids gaat echter geen volledig nieuw platform schuil. De DS 4 staat op een doorontwikkeling van het EMP2-platform waarvan de reeds genoemde 308 en grote broers DS 7 Crossback en DS 9 gebruik maken. Toch is 70 procent van het platform volledig nieuw. Direct bij zijn introductie is de nieuwe DS 4 verkrijgbaar met een 225 pk plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt. Deze stekkerversie krijgt de van DS bekende aanduiding E-Tense en hij moet dankzij zijn 12,4 kWh accupakket 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden.
DS Automobiles geeft aan dat het platform ook geschikt is voor een volledig elektrische uitvoering, al zit die vooralsnog niet in het vat. De DS 4 E-Tense staat op 20 inch lichtmetalen wielen, die zijn voorzien van aerodynamische inzetstukken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken. Liever geen plug-in? Geen probleem. De DS 4 is ook te bestellen met de bekende PureTech 130- en PureTech 180-benzinemotoren, die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. Dieselen is niet (meer) mogelijk.
Minder tierelantijnen
De carrosserie is met minder tierelantijnen besprenkeld dan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback. Dat wil niet zeggen dat het model niet als DS herkenbaar is. Opvallend zijn de markante achterlichten en scherpere koplampen die optisch overlopen in een hoekige, uit twee rijen van 49 ledjes bestaande dagrijverlichting. De DS 4 heeft verder opvallend vormgegeven zijspiegelkappen en verzonken deurgrepen. Het dak loopt opvallend ver naar achteren door, waardoor de achterruit optisch kleiner lijkt dan -ie is. De in 2015 op de vorige generatie DS 4 geïntroduceerde Crossback-variant vindt opvolging in de net wat stoerdere DS 4 Cross.
Zalmleer
Hoewel het interieur net als het exterieur glimmende verwennerij herbergt, oogt het strakker en rustiger dan dat van de 3 en 7 Crossback. In een dunne strook op het dashboard zijn de knoppen voor de klimaatregeling, maar ook de ventilatieroosters ondergebracht. Erboven vinden we een 10 inch groot infotainmentsysteem dat DS ‘Iris System’ noemt. Opvallend is ook de plaatsing van de buitenste ventilatieroosters: in de portieren.
In de middentunnel zit onder meer de bijzonder vormgegeven keuzehendel (E-Toggle) van de automatische transmissie. Erboven zit een 5-inch touchscreen waarmee ook het infotainmentsysteem is aan te sturen. DS heeft diverse soorten materialen voor de afwerking van het interieur liggen. Zo is er niet alleen alcantara, koolstofvezel en hout, maar ook zalmleer aanwezig. DS Automobiles meldt AutoWeek dat het waarschijnlijk voor het eerst is dat interieurdelen van een auto af te werken zijn met gelooide zalmhuid.
Op het wegdek geprojecteerd
Minstens zo interessant als de term zalmleer is het beschikbare systeem dat het gebruikelijke head-up display vervangt. Via augmented reality is dit DS Extended Head-up Display geheten systeem in staat de bestuurder informatie recht voor de neus van de bestuurder te projecteren, als ware het vier meter voor de auto op het wegdek geprojecteerd. De breedte van dit ‘display’ bedraagt ruim een halve meter.
Net als de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback is de DS 4 in staat om ‘semi-autonoom’ zijn gang te gaan. Het opgewaardeerde systeem heet ‘DS Drive Assist 2.0'. De DS 4 kan door de adaptieve cruisecontrol ook volledig tot stilstand worden gebracht, maar kan de auto ook weer op gang brengen als de voorligger gaat rijden. Het systeem kan ‘m niet alleen semi-automatisch laten inhalen, maar past ook de snelheid aan voor bochten en past de cruise-control eveneens aan op basis van verkeersborden. Tot slot geeft DS de nieuwe 4 onder meer het van de 7 Crossback bekende Active Scan Suspension mee, dat vooruit kijkt naar oneffenheden in de weg en het onderstel daarop aanpast, evenals het nachtzichtsysteem Night Vision.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Stoelen, kasten en lampen bezorgen alsof het pizza’s zijn, Ikea komt gewoon langs met bakfiets
Een kast, lamp, wc-bril of leunstoel worden al ruim anderhalf jaar besteld en bezorgd in Delft alsof het pizza’s zijn. De proef van Ikea Delft met bezorgbakfietsen op zonne-energie is zo’n groot succes in de stad, dat ook andere vestigingen van de Zweedse meubelgigant overstag gaan. -
Reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto’s op veerboten?
Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er discussie ontstaan over de vraag of e-auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUM
Bij dit automerk vinden ze zelfs de snelste Tesla's en Porsches een lachertje
Ferrari, Porsche, Lamborghini: het nieuwe automerk Lucid Motors lacht ze allemaal uit. Met een motorvermogen tot 1200 pk is de Lucid Air heer en meester. Tesla en Mercedes hebben het nakijken met z’n elektrische reikwijdte van 883 kilometer. Hoe een gloednieuw merk in alles de beste wil zijn. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje.
-
PREMIUM10
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
-
-
Mijn Allessie
De Morris Minor 1000 is zijn dierbare trouwauto, ook al zakten Rob en zijn vrouw bijna door de bodem
Op vakantie wil je nog wel eens struikelen over liefde op vier wielen en precies dat overkwam Rob Klompenhouwer in het Engelse Bath. Zijn aandacht werd dertig jaar geleden getrokken door de Morris Minor 1000 die niet zo duur in aanschaf bleek te zijn. Voor hij het wist had ‘ie zo’n ‘schattig bolletje’ gekocht. Die ging voor altijd mee naar huis. -
Dit nieuwe vlaggenschip van DS komt in mei
DS, het luxemerk van PSA (Peugeot/Citroën/Opel) introduceert in mei het nieuwe vlaggenschip DS9 in Nederland. De Franse limousine zal minimaal €57.890 kosten.