Volledig scherm
Jaguar i-Pace © Jaguar

Nieuwe elektrische auto's moeten voortaan verplicht geluid maken

Nieuwe elektrische auto’s moeten per 1 juli zijn voorzien van een akoestisch waarschuwingssysteem. Dit moet ervoor zorgen dat de elektrische voertuigen gehoord worden. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden het waarschuwingssysteem geïnitieerd.

De komst van elektrische auto's is voor de meeste mensen een verademing. Ze verhogen de levenskwaliteit omdat de auto's geen of nauwelijks geluid maken. Ook de bestuurders zelf genieten van de stilte aan boord. Maar deze vreugde is van korte duur, want vanaf vandaag is voor nieuwe elektrische auto's de introductie van een zogeheten Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) verplicht.

Elektrische voertuigen kunnen levensgevaarlijk zijn, niet alleen voor blinden. Het Amerikaanse Department of Transportation heeft geconstateerd dat elektrische voertuigen 37 procent vaker betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan hun conventionele tegenhangers. Daarom moeten alle nieuw toegelaten auto’s met een elektromotor vanaf vandaag zijn voorzien van een waarschuwingssysteem. Volgend jaar geldt die regeling voor álle elektrische auto’s, plug-in hybrides en brandstofcelauto’s. Het gaat daarbij niet alleen om auto’s maar ook om andere commerciële voertuigen met vier of meer wielen, zoals bussen.

De EU-verordening stelt dat het geluid tot een snelheid van 20 km/u uitgezonden moet worden. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat men ze daardoor kan horen aankomen. Het geluid moet lijken op een verbrandingsmotor en bestaan ​​uit frequenties die ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 dB en maximaal 75 dB zijn bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht. Een ‘pause switch’, een schakelaar om bijvoorbeeld ‘s nachts toch onhoorbaar door een woonwijk te kunnen rijden, is toegestaan.

Kijk hier hoe je een vakantie met een elektrische auto plant:

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.
  2. Vlaamse automobilistenclub verzet zich tegen ‘discriminatie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’
    PREMIUM

    Vlaamse automobi­lis­ten­club verzet zich tegen ‘discrimi­na­tie’ van oude diesels: ‘142.000 auto’s ten onrechte uit stad gebannen’

    De Belgische zusterorganisatie van de ANWB, de VAB, verzet zich op basis van een praktijktest tegen de ‘discriminatie’ van oude diesels. Volgens de automobilistenclub stoot één op de vijf Euro 4-diesels lang niet zoveel fijnstof uit als gedacht en worden deze auto's ten onrechte de stad uitgejaagd. ,,Baseer een lage-emissiezone op de wérkelijke uitstoot van auto’s, in plaats van op die Euro-norm.‘’