Nieuwe Kia Niro: ruimer, veiliger en gebruiksvriendelijker
De nieuwe generatie van de Kia Niro, die het vorig jaar nog schopte tot meest verkochte auto in Nederland, arriveert in mei bij de dealers. Hij staat op een nieuw platform dat moet leiden tot meer ruimte voor de inzittenden en hun bagage.
Er komen drie aandrijflijnen beschikbaar: een stekker-loze hybride (HEV), een plug-in hybride (PHEV) en een volledig elektrische versie (EV). Dit is niets nieuws, want je kunt ook Kia Niro occasions in deze drie smaken vinden. Vooral het interieur is deze keer flink opgewaardeerd en bevat onder meer sfeerverlichting met keuze uit 74 kleurcombinaties. Onder het 10,25-inch grote, centrale beeldscherm bevindt zich een apart display voor het infotainment en de klimaatregeling. Daarmee lijkt bedieningsgemak gegarandeerd. Ook is er een 10-inch head-up display dat allerlei informatie op de voorruit projecteert.
De nieuwe Niro is 6,5 cm langer, 1,0 cm breder en 2,0 cm hoger dan de vorige generatie. De bijrijdersstoel kan met een druk op de knop worden omgetoverd in een comfortabele ligstoel. Beide voorstoelen zijn voorzien van kledinghangers aan de achterzijde, USB C-aansluitingen en opbergvakken.
Door de 12V-accu van de Niro naast de hoogspanningsaccu onder de achterbank te plaatsen, heeft de kofferbak van de HEV een flinke inhoud van 451 liter en dat 15 liter meer dan voorheen.
Het interieur bevat een aantal gerecyclede materialen. Zo is de hemelbekleding gemaakt van gerecycled behang, de stoelen zijn gemaakt van onder meer Bio PU met Tencel van eucalyptusbladeren en er is zogenaamde BTX-vrije verf gebruikt op de deurpanelen.
Indrukwekkend aantal veiligheidssystemen
De nieuwe wielophanging en stuurinrichting moeten tot meer comfort leiden. Voor is een MacPherson-ophanging toegepast en achter een vierlink-ophanging. Extra isolatie moet het interieur stiller maken.
Het aantal veiligheidssystemen is indrukwekkend. Als de richtingaanwijzer van de nieuwe Niro wordt geactiveerd, waarschuwt het systeem de bestuurder als er botsingsgevaar is met een tegenligger. Als het risico toeneemt, en de bestuurder niet ingrijpt, remt het systeem automatisch de auto af om een aanrijding te voorkomen.
Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) geeft, met behulp van informatie van de camera vóór en het navigatiesysteem, een waarschuwing en past de snelheid aan als de bestuurder de snelheidslimiet overschrijdt. Dit systeem wordt overigens per 1 juli verplicht voor alle nieuw ontwikkelde auto's.
Eenmaal geparkeerd, waarschuwt Safe Exit Assist (SEA) wanneer een voertuig van achteren nadert bij het uitstappen, waarbij het elektronische kinderslot wordt geactiveerd om te voorkomen dat passagiers op de achterbank het achterportier openen.
Remote Smart Parking Assist (RSPA) is een functie waarmee de Niro zichzelf autonoom kan parkeren, ongeacht of de bestuurder in de auto zit of niet. Het stelt bestuurders in staat om hun auto op afstand uit een parkeerplaats te halen via de afstandsbediening.
Met de bijbehorende smartphone-app kunnen automobilisten op afstand verbinding maken met hun Niro. Zij kunnen agenda’s synchroniseren, reizen plannen met online navigatie en toegang krijgen tot belangrijke autofuncties, waaronder live verkeerswaarschuwingen en real-time weersvoorspellingen.
De End Destination Guidance-functie helpt, met behulp van Google Maps en augmented reality (AR)-technologie, om te voet naar de eindbestemming te navigeren zodra de Niro is geparkeerd. Valet Mode, tot slot, stelt de eigenaar in staat om zijn auto op afstand te volgen wanneer deze uit handen is gegeven aan iemand anders.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben auto’s geen zonnepanelen?’
‘Steeds meer elektrische auto’s en oplaadpunten, maar de stroom komt nog steeds uit milieubelastende centrales. Daarom vind ik het vreemd dat niet elke elektrische auto volgepakt zit met zonnepanelen om zichzelf op te laden. Ik dacht dat mensen een elektrische auto kochten om het milieu te ontlasten?’, vraagt lezer F. Suykerbuyk in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Energierekening
Jan (68): 'Energierekening omlaag brengen om rond te komen tijdens mijn pensioen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan Zonneveld (68) uit Rotterdam. -
Dit bizarre voertuig (geen auto én geen motor) is nu in Nederland te koop
Het Britse automerk Morgan heeft een wel heel opvallend model geïntroduceerd. De nieuwe Super 3 heeft - inderdaad - drie wielen en is nóg aparter dan de ‘normale’ modellen van de bijzondere fabrikant. De open driewieler is vanaf nu in Nederland te koop, kost minimaal 68.499 euro en mag ook worden gereden met een motorrijbewijs. -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen. -
51
Dermatoloog Soe Janssens: ‘Zonnebrandcrème kan echt ónmogelijk je huidcellen aantasten’
Na een waarschuwing van de Consumentenbond over een drietal zonnebrandcrèmes is er ophef ontstaan over het krijgen van huidkanker door deze crèmes. Dermatoloog Soe Janssens van het Antoni van Leeuwenhoek schept duidelijkheid over de huidziekte en beantwoordt vijf vragen.
-
PREMIUM
Daarom heeft Soest zo veel flitspalen nodig: duizenden mensen per dág rijden te hard
Wordt Soest straks kampioen flitsen? Het lijkt er wel op, nu het 47.000 inwoners tellende dorp straks mogelijk maar liefst veertien palen telt. Drie meer dan Amersfoort, dat dan weer drie keer zo groot is. Is het Soest in z'n bol geslagen? Ja, zegt zelfs de politie. -
Deze 15 elektrische auto's halen geen van allen de opgegeven actieradius
Geen enkele van 15 geteste elektrische auto is in staat om zijn opgegeven rijbereik te halen. Dat blijkt uit een praktijktest van de Autobest-jury in Barcelona. -
AUTOTEST
Test Kia EV6: supersnel opladen, maar comfort kan beter
De technisch zeer geavanceerde Kia EV6 is het zustermodel van de Hyundai Ioniq 5. Technisch zijn er weinig verschillen, maar het karakter blijkt toch net even anders.