Nieuwe Lexus NX ook als plug-inhybride
De vernieuwde Lexus NX is als eerste Lexus ook als plug-inhybride verkrijgbaar. Een opmerkelijke koerswijziging, want moederbedrijf Toyota betoogde jarenlang dat een hybride zonder stekker de beste oplossing is. Maar ook de nieuwste generatie van de Toyota RAV4 maakte al eerder duidelijk dat de fabrikant daar tegenwoordig toch echt anders over denkt.
‘Ontwerp een praktische schoonheid’, was de opdracht die de designers bij het ontwerp meekregen. Lexus zegt dat 95 procent van alle onderdelen van de NX nieuw zijn. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe Lexus NX 20 mm langer, 20 mm breder en 5 mm hoger geworden. De wielbasis nam met 30 mm toe, wat volgens de fabrikant resulteert in vooral meer zitruimte op de achterbank.
Als eerste Lexus is de nieuwe NX leverbaar als plug-inhybride. Die heeft precies dezelfde aandrijflijn als de huidige Toyota RAV4 plug-inhybride. In de Lexus NX 450h+ is de viercilinder 2,5-liter hybridemotor gekoppeld aan een oplaadbare lithium-ion accu met een capaciteit van 18 kWh. Daarmee kan hij 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Zijn topsnelheid is dan 135 km/h.
Het systeemvermogen van 225 kW/306 pk leidt tot een acceleratie van 0-100 km/h in circa 6,0 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt in theorie zo'n 1 op 33 (3,0 liter/100 km). Dankzij de 18 kWh accu kan de nieuwe Lexus NX ongeveer 63 km volledig elektrisch afleggen. De laadkabels voor de accu zijn ondergebracht in een bergvak onder de vloer van de bagageruimte. Overigens is de kofferruimte van de NX 450h+ net zo groot is als van de nieuwe NX 350h zónder stekker.
Die stekker-loze versie heeft een systeemvermogen van 178 kW/242 pk en is daarmee 22 procent krachtiger dan zijn voorganger. De acceleratie van 0-100 km/uur duurt 7,7 seconden. Daarbij is de gemiddelde CO2-uitstoot van het nieuwe model naar verwachting ongeveer 10 procent lager dan voorheen. In tegenstelling tot de plug-in kan de NX 350h aanhangers met een gewicht van maximaal 1.500 kg trekken. Hij is leverbaar met voor- of vierwielaandrijving.
Deuren
De NX is verder de eerste Lexus met E-latch: een elektronisch systeem waarmee de deuren soepeler openen bij het vastpakken van de deurgreep. De elektrisch achterklep is stiller geworden en het openen/sluiten gaat nu sneller, in vier seconden.
Het stuur heeft stuur sensor-schakelaars, waarmee de bestuurder zelf kan instellen welke functies daarmee worden bediend. Als de bestuurder zo'n sensorschakelaar gebruikt, wordt de vorm ervan zichtbaar via het Head-Up Display. Dat betekent dat de bestuurder niet naar het stuur hoeft te kijken om te zien welke functie er ‘onder de knop’ zit.
Het nieuwe Lexus Global Architecture K-platform (GA-K) belooft een laag zwaartepunt, grote spoorbreedtes en een optimale gewichtsverdeling. Volgens de fabrikant zijn hierdoor de rijdynamiek en stabiliteit verbeterd. Bij het eveneens verbeterde vierwielaandrijvingsysteem (E-Four electric all wheel drive) is de elektromotor bij de achteras continu paraat om snel in actie te komen.
In de Lexus NX debuteert ook nieuw infotainment. Lexus Link Connect maakt gebruik van een 9,8-inch aanraakscherm en enkele knoppen, die snel toegang moeten geven tot veelgebruikte functies. Het nieuwe systeem werkt dankzij extra computerkracht opvallend snel. Het Lexus Link Pro-systeem bevat één van de grootse touchscreens in deze klasse en is 14-inch groot. Met een app is het voorverwarmen of koelen van het interieur op afstand te starten.
Bomen
Ook in de veiligheidstechnologie gaat deze Lexus een flinke stap vooruit. Het automatische nood-remsysteem Pre Collision System kan nu nauwkeuriger ‘vooruitkijken’. Het herkent ook objecten als bomen, muren en palen. Bij het afslaan worden tegemoetkomend verkeer en overstekende voetgangers sneller herkend.
De Adaptieve Cruise Control (ACC) herkent het invoegend verkeer sneller dan voorheen en werkt nu beter samen met verkeersbordherkenning. Daardoor reageert de NX nu ook op tekens en instructies van bijvoorbeeld verkeerslichten en stopborden. Als het systeem een snelheidslimiet waarneemt, geeft het de bestuurder een seintje om de eerder ingestelde snelheid aan te passen.
De Automatic Lane Change Assistance past op basis van de aanwezigheid van andere weggebruikers de snelheid automatisch aan, op het moment dat de bestuurder aangeeft te willen inhalen of van rijtrook te willen wisselen. Front Cross Traffic Alert waarschuwt voor verkeer dat van opzij nadert, bijvoorbeeld op kruisingen.
Safe Exit Assist
Bij Safe Exist Assist is het E-Latch systeem gekoppeld aan de dodehoekbewaking. Zo volgt er automatisch een waarschuwing als de inzittenden deuren willen openen op het moment dat er fietsers of andere verkeersdeelnemers de auto van achteren naderen. Er klinkt dan een waarschuwingstoon en het openen van de deuren wordt gestopt. Lexus verwacht dat hierdoor maar liefst 95 procent van alle ongevallen die ontstaan door het openen van autodeuren, is te voorkomen.
De nieuwe Lexus NX 350h en NX 450h+ Plug-in Hybrid worden eind dit jaar in Nederland verwacht. Over de prijzen is nog niets bekendgemaakt.
Alle specificaties en prijzen van de Lexus-modellen vind je in de database van Autoweek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Reisverbod: betekent deze scheepsramp het einde van hybrides en elektrische auto’s op veerboten?
Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er discussie ontstaan over de vraag of e-auto's wel veilig genoeg zijn om mee te nemen op veerboten. Uitgerekend een Noorse rederij heeft nu als eerste een verbod aangekondigd. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
Deze tien auto's komen nagenoeg foutloos door de apk
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft onderzocht welke auto's het snelst door de apk komen zonder storingen. Ze bekeken auto's van drie tot acht jaar oud. -
PREMIUM8
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Toyota valt van geloof en presenteert allereerste elektrische auto: de bZ4X
Jarenlang geloofde Toyota niet in volledig elektrische auto’s. Nu gaat het Japanse merk - nota bene de grootste autoproducent ter wereld - toch overstag met de aankondiging van de bZ4X. De middelgrote gezinsauto op batterijen, die een voorbode is van een hele reeks aan elektrische Toyota’s, valt onder meer op door een heus ‘vliegtuigstuur’.
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
-
-
PREMIUMMijn Allessie
Henk (76) zoekt naar stippellijntjes op de landkaart en bedwingt elke berg met zijn Renault 16 TX uit 1978
Buiten is Henk de Vos (76) toch echt in Wassenaar maar in zijn garage waant hij zich in Frankrijk. Bien sûr, er staan binnen dan ook acht Renaults waarvan hij er één wel heel mooi vindt: de 16 TX uit 1978, die hij samen met een vriend vlakbij Toulouse vond en op een aanhanger naar Nederland bracht. -
Pats! Kan ik dat sterretje in mijn voorruit laten zitten?
Een steentje tegen de voorruit komt vaak letterlijk hard binnen. Je kijkt naar de ster in de voorruit en hoopt dat die het houdt. Is snelle actie vereist? En moet je het kenteken onthouden van je voorganger, die het steentje met z’n banden lanceerde?