Volledig scherm
De Mercedes-Benz A-Klasse zit vol technologische innovaties. © Mercedes-Benz

Nieuwe Mercedes A-Klasse is het slimste jongetje van de klas

Geen enkele compacte auto heeft zo veel innovaties aan boord als de nieuwe Mercedes A-Klasse. Hij begrijpt precies wat je wilt, dankzij kunstmatige intelligentie.

De nieuwe A-Klasse van Mercedes maakt als geen ander duidelijk dat de digitalisering steeds verder oprukt in de auto. Zo is dit de allereerste auto met augmented reality: een technologie die de werkelijke wereld vermengt met een kunstmatige: er wordt als het ware een transparante, digitale laag over de werkelijkheid heen gelegd.

Zo wordt bij de nieuwe Mercedes nuttige informatie uit het navigatiesysteem vermengd met de live beelden van de videocamera die voorin de auto is ingebouwd. Op het centrale beeldscherm zie je bijvoorbeeld de straat waar je in rijdt, maar op de huizen staan grote (kunstmatige) huisnummers aangegeven. Of je ziet bij een kruising een grote pijl die wijst waar de navigatie je precies naartoe wil hebben.

Dashboard

Quote

Zeg 'ik heb honger' en het systeem toont je restau­rants in de buurt

Het hightech karakter van de nieuwe Mercedes is ook in het revolutionaire dashboard terug te zien. Het ‘klokkenhuis’ waarin de snelheidsmeter, toerenteller en brandstofmeter al sinds mensenheugenis onder een afkapping schuilen, blijkt in de A-Klasse compleet verdwenen. In plaats daarvan staat er een langgerekt dun beeldscherm op het dashboard, dat een tweeluik bevat met ­allerlei informatie en bedienings­elementen.

Dit brede scherm alleen al is een technisch hoogstandje. Dankzij de superhoge resolutie moet het ook in de zon nog duidelijk afleesbaar zijn en vooral de 3D-weergave is indrukwekkend. Voor de ontwikkeling ervan werd de hulp ingeroepen van Nvidia, dat gespecialiseerd is in snelle processors en grafische kaarten.

Butler

Quote

Innovaties brengen we voortaan zo snel mogelijk

Dieter Zetsche, directeur Daimler

Ook voor kunstmatige intelligentie is een belangrijke rol weggelegd in de nieuwe A-Klasse. Je kan met eenvoudige opmerkingen de auto allerlei opdrachten laten uitvoeren. Met de begroeting ‘hey Mercedes’ activeer je de digitale butler. Zeg vervolgens ‘ik heb het koud’ en hij zal de klimaatregeling een graadje hoger zetten. Of zeg ‘Ik heb honger’ en hij zal in het navigatiesysteem een lijst met restaurants in de buurt voorschotelen.

Sommige andere auto’s kennen dit trucje ook al, maar nieuw in de A-Klasse is dat hij daarnaast patronen in je gedrag herkent en vervolgens uit eigen beweging met suggesties komt. Als hij weet dat je elke dinsdagochtend op ongeveer dezelfde tijd naar een bepaalde afspraak rijdt, zal hij op een gegeven moment bij vertrek met de suggestie komen om rond die tijd alvast de bestemming voor je in de navigatie te zetten en te kijken of er op deze route files staan.

En als je bijvoorbeeld op maandagochtend steevast dezelfde collega rond 8.30 uur belt, zal hij in het vervolg rond dat tijdstip adviseren: zal ik die weer even bellen? Zodat je niet telkens de contactgegevens hoeft op te zoeken en in te voeren.

Op die manier moet de A-Klasse het leven van de automobilist gemakkelijker maken. En hij gaat daarin nog verder dan de S-Klasse, het topmodel van Mercedes-Benz waar innovaties vroeger altijd het eerst in verschenen. ,,Die tijd is definitief voorbij’’, zegt Dieter Zetsche, de topman van moederbedrijf Daimler. ,,De ontwikkelingen in de elektronica gaan zo razendsnel dat we van nu af aan innovaties in het allernieuwste model zullen brengen. En als dat toevallig ons kleinste en goedkoopste model is, dan is het maar zo.’’


Met zijn indrukwekkende technologie neemt de Mercedes in elk geval flink afstand van andere auto’s in zijn klasse, zoals de (goedkopere) VW Golf en de (even dure) BMW 1-serie en Audi A3.

Volledig scherm
Het brede scherm op het dashboard biedt een tweeluik aan meters en allerhande informatie. De 3D-weergave is indrukwekkend. © Mercedes-Benz

Neus

De nieuwe generatie van het model is herkenbaar aan zijn lagere neus en vertoont in grote lijnen het gezicht van de Mercedes CLS. De lengte is met 12 cm toegenomen en de wielbasis met 3 cm. Daardoor biedt de A-Klasse meer interieurruimte dan voorheen. De bagageruimte nam met 29 liter toe tot 370 liter.

Het interieur ademt meer stijl en luxe dan ooit en ook in praktisch opzicht gaat de kleine Mercedes erop vooruit. Updates van de kaarten in het navigatiesysteem komen automatisch enkele keren per jaar via de internetverbinding van de auto binnen.

Traditiegetrouw heeft Mercedes bovendien veel in de veiligheid geïnvesteerd. De bijrijdersstoel detecteert automatisch de aanwezigheid van een kinderzitje om vervolgens de airbag uit te schakelen. En deze A-Klasse kan voor een belangrijk deel al autonoom rijden.

De nieuwe Mercedes A-Klasse ­arriveert in mei bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.