Volledig scherm
De tweede generatie van de Nissan Leaf ziet er minder extreem uit. © NIssan

Nieuwe Nissan Leaf: weer een stap verder

’s Werelds meest verkochte elektrische auto is vernieuwd. De tweede generatie van de Nissan Leaf komt met zijn batterijen verder dan voorheen. Zijn goede eigenschappen als gezinsauto zijn gebleven.

Terwijl Tesla in de media voortdurend om de aandacht schreeuwt, is het Nissan die de eerste slag om het elektrisch rijden heeft gewonnen. Immers, de Leaf is ’s werelds populairste elektrische auto. Inmiddels zijn er 300.000 Leafs verkocht. Dit was in 2010 dan ook de allereerste auto die vanaf de basis volledig als elektrisch model is ontwikkeld.

De tweede generatie van de Leaf ziet er minder extreem uit dan de eerste en moet een breder publiek aanspreken. Ook het interieur ziet er nu minder futuristisch uit. De digitale snelheidsmeter is vervangen door een analoge. Maar de eigenwijze, ronde hendel voor bediening van de automaat is gebleven.

Volledig scherm
De digitale snelheidsmeter is vervangen door een analoge. © NIssan

De Leaf is niet groter worden, maar blijkt nog steeds ruim genoeg voor vier tot vijf volwassenen. De voetenruimte achterin wordt enigszins beperkt door de brede tunnel in de vloer, maar verder blijkt deze Nissan ook met zijn forse bagageruimte van 435 liter prima geschikt als gezinsauto.

Laadaansluiting

Net als voorheen schuilt de laadaansluiting onder een klepje in de neus, maar deze is nu hoger geplaatst en daardoor makkelijker bereikbaar. De nieuwe 150 pk sterke elektromotor vervangt de voorganger, die het met 109 pk moest doen. Hij helpt deze Nissan aan vlotte prestaties: vanuit stilstand sprint de Leaf in 7,9 seconden naar de 100 km/u. Voorheen had hij daar 11,5 seconden voor nodig. De topsnelheid is nog steeds begrensd tot 144 km/u.

Volledig scherm
De stekker gaat in de neus van de auto. © NIssan

Het batterijenpakket heeft nu een capaciteit van 40 kWh, in plaats van 30 kWh bij de huidige generatie. Het pakket is slimmer geconstrueerd en nauwelijks groter of zwaarder geworden. Het zorgt ervoor dat je met de Leaf op papier 378 kilometer (volgens de NEDC-testcyclus) kan doorrijden. Daarmee komt hij aanzienlijk verder dan de voorganger, die het 250 km voor gezien hield, maar haalt hij nog niet de 520 km van duurdere concurrent Opel Ampera-e. Met een huis-tuin-en-keuken stroomaansluiting kan het zomaar 16 uur duren voordat de Leaf volledig opgeladen is, maar bij een 22 kWh laadpaal moet dat binnen 8 uur kunnen. Met een snellader zijn de batterijen in 40 minuten tot 80 procent op te laden.

Innovatie

Een bijzondere innovatie in de Leaf is het e-Pedal, dat na een druk op de knop in actie komt. Dit systeem probeert zoveel mogelijk energie te winnen uit remkracht (het zogenaamde recupereren). Zodra je het gaspedaal los laat, zal de rijsnelheid flink vertragen doordat er op de motor wordt afgeremd én er tegelijkertijd licht wordt geremd. Het lijkt daardoor soms wel een beetje of je in een botsautootje zit; dit afremmende effect zullen passagiers niet altijd waarderen. Uiteindelijk komt de auto zelfs volledig tot stilstand, zonder dat je het rempedaal hebt aangeraakt. In de BMW i3 maakte een soortgelijk systeem al zijn debuut, maar daar kan je het niet uitschakelen.

Volledig scherm
De nieuwe Leaf ligt koersvast op de weg. © NIssan

In het weggedrag van de nieuwe Leaf blijkt dat vooral het onderstel er op vooruit is gegaan. Goed veercomfort en een adequate schokdemping maken er een prettig rijdende auto van. De ruim 1.500 kg wegende elektrische auto profiteert van het lage zwaartepunt en hij ligt koersvast op de weg.

Automatisch

Met zijn assistentie- en veiligheidssystemen volgt de Leaf de trends in de markt. Zo kan hij zichzelf volledig automatisch inparkeren. Vier camera’s en 12 ultrasone sensoren (beter bekend als parkeerpiepers) helpen hem daarbij. Gas geven, sturen, remmen: de Nissan doet het allemaal zelf; je hoeft alleen een knop ingedrukt te houden. Ook is er ProPilot, waarmee de auto binnen de eigen rijstrook bij bepaalde snelheden zelfrijdend is. De ontwikkelingsingenieurs hebben hier echter iets over het hoofd gezien. Je wordt gewaarschuwd als je te lang je handen van het stuur houdt. Maar als je die terugplaatst en vervolgens rechtuit blijft rijden, herkent de auto dat niet. Hij blijft dan waarschuwen dat de handen weer aan het stuur moeten en schakelt als straf na een tijdje het systeem uit. Dit komt doordat Nissan geen sensoren in het stuur heeft ingebouwd, want te duur, en daarvoor in de plaats alleen via stuurbewegingen signaleert of de handen aan het stuur zijn.

Lage bijtelling

Goed nieuws tot slot: de nieuwe Nissan Leaf wordt amper een procent duurder dan de huidige generatie. Hij arriveert eind volgende maand bij de Nederlandse dealers, met prijzen vanaf € 33.990. En zakelijke rijders profiteren van een extra lage bijtelling van 4 procent.

  1. Ruiten sneuvelen bij presentatie ‘onverwoestbare’ truck Tesla

    Ruiten sneuvelen bij presenta­tie ‘onver­woest­ba­re’ truck Tesla

    Het Amerikaanse automerk Tesla heeft afgelopen nacht een wel heel aparte auto onthuld. Met de elektrische Cybertruck, die is voorzien van ‘onkrasbaar plaatwerk’ en gepantserd glas (dat overigens brak tijdens de presentatie), wil topman Elon Musk de extreem traditionele wereld van de grote pick-ups op z’n kop zetten. Fans en critici hebben hun twijfels: komt deze bizarre Tesla er echt of haalt Musk een grapje met ons uit?