Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto.
Delen per e-mail
Het prototype van de accu hangt van waanzinnige statistieken aan elkaar. Behalve de korte oplaadtijd van tien minuten en zeer lage productiekosten, zo’n 3000 euro, gaat de accu ongeveer 3,2 miljoen kilometer mee. Volgens de universiteit zijn de accu's de laboratorium-fase al voorbij en zijn er al diverse praktijktesten gedaan.
De truc is dat deze accu erg heet kan worden, wat het opladen makkelijker maakt. Dat werd tot nu toe weinig gedaan omdat de hitte kon leiden tot slijtage van de elektroden. Door gebruik te maken van lithium-ijzer-fosfaat en grafiet konden de kosten laag blijven en ook zijn deze materialen milieuvriendelijker dan tot nu toe veelgebruikte grondstoffen. Uiteraard wordt er wel wat gevraagd van de laadstations om de accu's zo snel op te kunnen laden.
De accu moet een piekvermogen van 300 kW genereren. Dat is volgens de universiteit voldoende om een elektrische auto in drie seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Volgens het onderzoek, dat verscheen in het gezaghebbende blad Nature, kunnen op deze manier ook automobilisten met een kleine beurs zich een elektrische auto veroorloven én wordt de zogeheten ‘range anxiety’, oftewel de angst om ergens onderweg je auto een half uur op te moeten laden, voorkomen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMwelkom 2021
In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Dit circuit is nu één grote pandemie-parkeerplaats
Het Britse Rockingham-circuit was tot voor kort een bruisende racebaan waar tientallen auto's tegelijk met gillende banden rondreden. Nu zijn er duizenden auto's, maar ze staan allemaal doodstil.
-
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft een fietser ook voorrang op het zebrapad?’
,,Moet ik een fietser voorrang geven als hij of zij fietsend het zebrapad oversteekt?”, vraagt lezer Corne Kemmeren.