Vermoeidheid speelt een rol bij een op de vijf zware ongevallen, aldus de ANWB
Volledig scherm
Vermoeidheid speelt een rol bij een op de vijf zware ongevallen, aldus de ANWB © Getty Images

Nieuwe techniek moet slapende bestuurder veilig naar de berm leiden

Volkswagen heeft in zijn nieuwste modellen technologie aan boord die ervoor moet zorgen dat een onwel geworden of in slaap gevallen bestuurder veilig naar de berm wordt geleid. De technologie kan mogelijk talloze mensenlevens per jaar redden.

In slaap vallen achter het stuur zorgt jaarlijks voor talloze verkeersdoden. Volgens de ANWB wordt in Nederland een op de vijf ernstige verkeersongelukken veroorzaakt door vermoeidheid. Niet vreemd dus dat autofabrikanten hun modellen steeds vaker voorzien van technologie zoals camera's om te voorkomen dat bestuurders achter het stuur in slaap vallen.

Wanneer zware vermoeidheid of in slaap vallen wordt geconstateerd, geven de auto's waarschuwingssignalen, bijvoorbeeld via geluiden of een trilling in het stuur. Maar Volkswagen gaat nog een stap verder. Als de sensoren van de nieuwe VW Touareg geen stuur-, rem- of versnellingsactiviteit van de bestuurder detecteren, activeert het systeem verschillende vrij opvallende alarmeringssystemen.

De auto probeert de bestuurder in eerste instantie te wekken door te remmen en waarschuwt ondertussen andere bestuurders voor het potentiële gevaar door de alarmlichten te activeren. Vervolgens stuurt de auto binnen het wegvak van links naar rechts en als dat niet helpt, zal de auto uit zichzelf langs de weg stoppen. Het systeem maakt onderdeel uit van het Drivers Assistance Pack Plus in de Touareg. Het is niet bekend of en wanneer VW het systeem in de rest van zijn modellen gaat doorvoeren.

VW Touareg
Volledig scherm
VW Touareg © VW
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.