Tesla Model Y
Volledig scherm
Tesla Model Y © Grant Cassingham

Nieuwe Tesla Model Y is meer een opgeblazen Model 3 dan een SUV

De langverwachte tweede SUV van Tesla is niet echt een indrukwekkende of innovatief ogende auto geworden. Het is een cross-over die er vooral uitziet als een opgeblazen Model 3.

In Californië is een productiemodel van de Tesla Model Y gespot tijdens testwerkzaamheden, meldt Teslarati. Het is een van de eerste keren dat een productiemodel niet-gecamoufleerd wordt gespot. In dit specifieke geval gaat het om de Performance-uitvoering. Tesla noemt het model een SUV, maar dat is eigenlijk te veel eer voor deze verhoogde Model 3.

Wie de Model X kent, had kunnen verwachten dat de model Y qua uiterlijk niet heel bijzonder zou worden. Het meest opvallende zijn de zwarte deurhendels en raamlijsten. De auto staat op zogeheten Gemini-wielen die Tesla eerder dit jaar met de Model 3 Performance introduceerde. Het interieur werd al eerder onthuld en vertoont eveneens veel overeenkomsten met dat van de Model 3. 

Net als Performance-versies van de Tesla Model 3, Model S en Model X is de Model Y Performance voorzien van twee elektrische motoren die alle vier de wielen aandrijven. De Tesla Model Y Performance zou goed zijn voor een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden en krijgt een actieradius van 450 kilometer. In de zomer van 2020 gaat de auto in productie.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.