Fietspaden waren al vol en worden nog drukker als we na de intelligente lockdown het ov blijven mijden.
Volledig scherm
PREMIUM
Fietspaden waren al vol en worden nog drukker als we na de intelligente lockdown het ov blijven mijden. © Frank de Roo

Onnodig hutjemutje wachten voor rood licht: ‘Verkeerslichten moeten uit’

Hoe gaan we straks naar het werk en naar school met de 1,5 meter afstand in het ov? Door het afnemend aantal plaatsen in trein en bus moeten steden straks rijbanen opofferen voor fietsers, zo bepleiten verkeersdeskundigen. In Duitsland gebeurt het al.

Door de 1,5 meter-eis blijft er met een beetje geluk slechts een kwart over van het aantal ov-stoeltjes. Bovendien is het de vraag wie straks nog in een bus, metro of trein durft. Eén niesende passagier en het virus kan door de tram vliegen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zegt dat 88 procent van de mensen momenteel het ov mijdt. Wie ergens heen moet, pakt de auto of de fiets. En een op de vijf mensen verwacht vaker te zullen fietsen of lopen als de coronacrisis achter ons ligt.