Fietspaden waren al vol en worden nog drukker als we na de intelligente lockdown het ov blijven mijden.
Volledig scherm
PREMIUM
Fietspaden waren al vol en worden nog drukker als we na de intelligente lockdown het ov blijven mijden. © Frank de Roo

Onnodig hutjemutje wachten voor rood licht: ‘Verkeerslichten moeten uit’

Hoe gaan we straks naar het werk en naar school met de 1,5 meter afstand in het ov? Door het afnemend aantal plaatsen in trein en bus moeten steden straks rijbanen opofferen voor fietsers, zo bepleiten verkeersdeskundigen. In Duitsland gebeurt het al.

Door de 1,5 meter-eis blijft er met een beetje geluk slechts een kwart over van het aantal ov-stoeltjes. Bovendien is het de vraag wie straks nog in een bus, metro of trein durft. Eén niesende passagier en het virus kan door de tram vliegen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zegt dat 88 procent van de mensen momenteel het ov mijdt. Wie ergens heen moet, pakt de auto of de fiets. En een op de vijf mensen verwacht vaker te zullen fietsen of lopen als de coronacrisis achter ons ligt.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”