Toyota (moederbedrijf van Lexus) test zelfrijdende auto's op de weg én in computersimulaties.
Volledig scherm
PREMIUM
Toyota (moederbedrijf van Lexus) test zelfrijdende auto's op de weg én in computersimulaties. © toyota

'Ook in zelfrijdende auto blijft de mens de baas'

De zelfrijdende auto mag geen einde maken aan het plezier dat mensen beleven als ze zelf achter het stuur zitten, vindt Toyota. ,,Als iemand zelf wil rijden, moet dat altijd mogelijk blijven.''

Verliezen we als automobilist in de nabije toekomst de macht over het stuur? Seigo Kuzumaki, chef veiligheidstechnologie van Toyota, spreekt geruststellende woorden: ,,De autonome auto is geen bedreiging voor het rijplezier. Als je bij onze auto's niet wil dat de computer de besturing geheel overneemt, zal dat ook niet gebeuren.''

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”