De borden met een maximumsnelheid van 140 km/u worden alweer verwijderd in Oostenrijk.
Volledig scherm
De borden met een maximumsnelheid van 140 km/u worden alweer verwijderd in Oostenrijk. © dpa

Oostenrijk schaft 140 km/u op de snelweg alweer af

In Oostenrijk is een test met enkele snelwegen waarop 140 km/u gereden mag worden niet geslaagd. Volgens de regering is hard rijden slecht voor het milieu.

In Nederland geldt vanaf 16 maart  overdag een maximumsnelheid van 100 km/u op de snelwegen en in Duitsland ligt het ontbreken van een maximumsnelheid zwaar onder vuur, maar Oostenrijk vond anderhalf jaar geleden dat het best wat harder kon. Daar zijn ze inmiddels van teruggekomen, de maximumsnelheid bedraagt nu weer 130 km/u. 

Volgens de nieuwe milieuminister Leonore Gewessler leidt een hogere snelheid tot meer milieuvervuiling. ,,Een snelheid van 140 km/u was een stap in de verkeerde richting, omdat elke extra ton CO2 één ton te veel is”, zo legt ze uit aan nieuwszender ORF. De test met 140 km/u was een plan van de voormalige minister van Transport, Norbert Hofer. Hij wilde bewijzen dat een iets verhoogde snelheid geen negatieve invloed heeft op het milieu of het aantal ongevallen. De proef loopt sinds augustus 2018.

Voor wat betreft Duitsland blijkt uit een nieuwe studie van het Federale Milieuagentschap dat een snelheidslimiet van 130 km/u bijna twee miljoen ton CO2 kan besparen. Dit zou overeenkomen met 1,2 procent van alle emissies door het wegverkeer. Vooralsnog hebben de aanvallen op de onbeperkte maximumsnelheid in Duitsland nog geen effect gehad en kun je op een aantal plekken nog steeds zo hard rijden als je wilt.