Veel snelladers langs de Franse Autoroutes zijn tot nader order buiten gebruik.
Volledig scherm
Veel snelladers langs de Franse Autoroutes zijn tot nader order buiten gebruik. © Renault

Op vakantie met elektrische auto? Frankrijk sluit 189 snelladers langs autoroute

Eigenaren van een elektrische auto die met hun voertuig op vakantie willen, doen er verstandig aan hun reis goed te plannen. In verband met veiligheidsproblemen zijn uit voorzorg talloze laadpalen langs Franse snelwegen gesloten.

De Franse instantie IZIVIA, die in Frankrijk passen uitgeeft om laadpalen te kunnen gebruiken, waarschuwde gebruikers onlangs voor een forse inkrimping langs het zogeheten Corri-Door-netwerk. Dit is een groot netwerk langs de Franse autoroutes, vergelijkbaar met FastNed in Nederland. Het is aangelegd om ervoor te zorgen dat ook in Frankrijk een dekkend netwerk ontstaat van laadpalen om comfortabel te kunnen reizen met een elektrische auto.

IZIVIA meldde onlangs dat 189 van de 217 snelladers om veiligheidsredenen zijn afgesloten. Volgens Franse media betreft het twee incidenten met brandachtige schade aan de laadpalen. Het zou hierbij gaan om laadpalen van de fabrikant EVtronic, die twee jaar geleden werd overgenomen door EVBox.

Volgens het Nederlandse bedrijf zijn de problemen ontstaan door de configuratie van de palen door IZIVIA in combinatie met gebrekkig onderhoud. ,,We hebben herhaaldelijk aangeboden om te helpen het netwerk weer te activeren", zo meldt een woordvoerder aan website Electrive.

De ANWB verwacht op korte termijn geen grote problemen. ,,Het glas is wat ons betreft voorlopig halfvol”, zegt woordvoerder Marcus van Tol. ,,Er zijn voldoende alternatieven en het is niet druk op de Franse wegen, omdat er geen vakantieperiodes zijn. Dat kan nog veranderen wanneer het druk wordt, maar voorlopig is het nog niet zover en in de tussentijd kan er nog veel veranderen.”

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.