Volledig scherm
© AFP/ANP/Beeldbewering AD

Outlander: verkoophit dankzij nutteloze miljardensubsidie

Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, hekelt de belastingvoordelen voor auto's met een stekker die jarenlang werden gegeven. Dat beleid kostte 6 miljard euro. Leaserijders met bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander, de ongekroonde koning van de hybride-auto's, bleken alleen geïnteresseerd in het fiscale voordeel, niet in het milieu. De laadkabels bleven ongebruikt in de kofferbak.

Quote

Het heeft miljarden gekost en het heeft jarenlang geleid tot marktver­sto­ring

Bovag

Er rijden momenteel 24.656 Mitsubishi Outlanders rond in Nederland, een suv van 1800 kilo met op papier een keurige CO2-uitstoot van 44 gram per kilometer. Tot 2013 kende deze auto met stekker een bijtelling van 0 procent.

Wie een dergelijke auto via de werkgever kon leasen betaalde geen extra belasting voor het privégebruik. Het AD meldde in 2014 al dat de bezitter de oplaadkabel nooit gebruikte; het snoer lag nog in de folie in de kofferbak. Volgens tankpasorganisatie Travelcard was het verbruik niet de groene natte droom van 1 liter benzine per 52 kilometer maar een ontnuchterende 1 op 15.

Lang verkoophit
De Outlander was drie jaar lang een verkoophit. Dit jaar is er voor het laatst een voordeeltje te halen. Niet het milieu, maar de lage kosten voor privégebruik trokken de hybride-leasers over de streep. Wie een auto wist te maken met een lage bijtelling was spekkoper. Niet alleen de Outlander-bezitter deed niets voor het milieu.

Ook de Toyota Prius - de versie met een laadkabel - bleek al twee jaar geleden veel vervuilender dan gedacht. Die auto haalde niet het geclaimde verbruik van 1 op 47 maar 'gewoon' 1 op 21. De CO2-uitstoot bleek - volgens data van Travelcard - niet 49 gram per kilometer, maar meer dan het dubbele: 110 gram. Evenveel als een moderne benzineauto waarvoor geen cent subsidie werd gegeven.

Quote

Wie een auto wist te maken die op papier net een grammetje minder uitstootte, verkocht enorme aantallen

Bovag

Voor het laatst
Toen duidelijk werd dat de laadkabels niet werden gebruikte, begon de politiek zich op het achterhoofd te krabben en de lage bijtelling waarmee in 2008 werd begonnen werd stap voor stap afgebouwd. Dit jaar is het voor het laatst dat er nog een fiscaal voordeeltje is te behalen met een hybride leaseauto. Volgend jaar is de Belastingdienst alleen nog vriendelijk voor degenen die een volledig elektrische auto leasen.

Branche-organisatie Bovag is blij dat de verkapte subsidie op de hybrides ophoudt. ,,Het heeft miljarden gekost en het heeft jarenlang geleid tot marktverstoring. Wie een auto wist te maken die op papier net even een grammetje minder uitstootte, verkocht enorme aantallen. Andere merken niet. Het is goed dat nieuwe technieken werden gestimuleerd, maar dit had een waterbedeffect. Alle hybrides werden in Nederland verkocht, daarmee voldeden de fabrikanten aan Europese doelstellingen maar elders reed geen enkele hybride.''

Lease-bonus weg
Vorig jaar was de Peugeot 308 diesel de best verkochte auto van Nederland omdat de CO2-uitstoot zo was verlaagd dat er een gunstige bijtellingstarief gold. Dit jaar is de lease-bonus weg en de auto staat niet eens meer in de top-20 van best verkopende auto's.

Er is nóg een reden dat de fiscale stimulering werd gestopt. Na de leaseperiode van doorgaans drie jaar bleken veel hybrides rechtstreeks op de trailer te rijden voor export naar het voormalige Oostblok. ,,Misschien sneu voor de belastingbetaler, maar dat maakt eigenlijk voor de totale wereldwijde CO2-uitstoot niet uit,'' zegt De Waal.

De fiscale bevoordeling van hybrides eindigt dit jaar. In 2017 is de bijtelling voor alle leaseauto's 22 procent. Alleen volledig elektrische auto's worden nog gestimuleerd met 4 procent bijtelling.