Pats! steentje tegen je voorruit, wat nu?
Wanneer je een steentje tegen je voorruit krijgt kun je flink schrikken. Zeker als er direct een sterretje ontstaat. Terwijl je naar de schade staart, bedenk je: houdt de ruit het? Moet ik naar de kant? Moet ik het kenteken onthouden van mijn voorganger die het steentje met z’n banden lanceerde?
Ruitschade staat de afgelopen tien jaar steeds bovenaan als meest gemelde autoschade. Dit ondanks het feit dat autoruiten tegenwoordig veel geavanceerder en robuuster zijn dan voorheen. In nieuwere auto’s zit de voorruit verlijmd aan de carrosserie, wat voor extra stevigheid zorgt. ,,Het idee bestaat dat een sterretje in je voorruit direct tot grotere schade leidt”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer. ,,Dit beeld komt vooral naar voren in reclames. Maar in de praktijk valt dat wel mee, want de kans op een scheur is klein. En ontstaat er toch een scheur, dan is er nog steeds geen reden tot paniek. Verdere problemen zijn nog steeds onwaarschijnlijk.”
Volgens Pieter Gabriëls, directeur van Autotaalglas, is de kans op doorscheuren van een sterretje wel degelijk groot. ,,Ik zou het risico gewoon niet nemen, want een sterretje repareren kost vaak minder dan 100 euro en een nieuwe voorruit kost een veelvoud van dat bedrag. Als een sterretje of een barst je zicht belemmert, komt je auto ook niet door de APK.” Ook Dijcks vindt het verstandig om een voorruit met een sterretje erin te laten repareren. ,,Niet alleen omdat een auto die voor de volle honderd procent oké is veiliger is dan een voertuig met een mankement, maar ook omdat reparatie van ruitschade meestal wordt vergoed bij een WA+- en allriskverzekering.”
Geen invloed op schadevrije jaren
Het gaat dan om herstel van een ster of barst in de ruit, of een raam dat is ingeslagen bij een auto-inbraak. Maar ook schade die glasscherven elders in de auto veroorzaken, is gedekt. Krassen in de ruit zijn een uitzondering: die wegwerken wordt vaak niet vergoed door een verzekeraar. Herstel van ruitschade is bij de meeste verzekeraars dus kosteloos, mits je de schade laat herstellen door een bedrijf waar je verzekeraar afspraken mee heeft. Ruitschade claimen heeft geen invloed op je schadevrije jaren. Garantie dat een sterretje tijdens de reparatie niet uitscheurt tot een barst, kunnen de reparatiebedrijven niet geven. Vooral sterretjes aan de rand van het glas hebben een grotere kans op doorscheuren. ,,Dat komt doordat er met zuignappen gewerkt wordt bij het vullen van het sterretje met hars", aldus Gabriëls van Autotaalglas. In de rand kan de zuignap vaak minder goed neergezet worden, waardoor de kans op doorscheuren toeneemt.”
Hoewel ruitschade nog steeds de vaakst gemelde autoschade is, neemt het aantal meldingen de laatste jaren af, zo blijkt uit cijfers van Independer. Dijcks: ,,Dat komt onder meer door de zachte winters. Daardoor raakt het wegdek minder beschadigd, waardoor er geen loskomende steentjes opspringen, die de autoruit beschadigen.” De kosten per reparatie nemen wel toe. Dat komt doordat een voorruit inmiddels niet alleen maar een stuk glas is, maar vol zit met camera’s, regensensoren, sensoren om automatisch afstand te houden, of een sensor die zorgt dat de koplampen aangaan als het donker wordt.
Techniek maakt nieuwe ruit duur
Al die techniek drijft de kosten op van ruitherstel. Zelfs als de voorruit niet hoeft te worden vervangen, kan het nodig zijn om de sensoren na een herstel opnieuw exact in te stellen. Een afwijking in een sensor die peilt of een auto genoeg afstand houdt, kan ervoor zorgen dat het remhulpsysteem op het verkeerde moment ingrijpt - of dat juist nalaat. Dit kalibreren is specialistenwerk en kost, als de verzekeraar het niet dekt, zo’n 175 tot 250 euro. Dat komt dus bovenop de kosten van vervanging of reparatie van de ruit zelf.
Als je weet wie schade aan je auto veroorzaakt, kun je doorgaans de herstelkosten bij diens verzekeraar claimen. Bij schade door een opspattend steentje werkt dat niet. ,,Als er onder de band van de vrachtwagen voor je een steentje tegen jouw auto wordt gelanceerd, is het domme pech”, zegt Menno Dijcks. ,,Een claim neerleggen bij de chauffeur of het transportbedrijf heeft geen kans van slagen. Het is overmacht, dus niet verwijtbaar. Maar als er een steen of steentje van de vrachtwagen zelf af valt, is het wel verwijtbaar. Probeer in dat geval zo veel mogelijk bewijs te verzamelen, om aan te tonen dat de schade is veroorzaakt door afvallende lading.”
‘Sterretje gewoon laten zitten’
Volgens consumentenprogramma Kassa kun je een sterretje in je voorruit prima laten zitten. Tien jaar geleden deed het programma onderzoek naar het doorscheuren bij temperaturen onder nul. Ze namen een auto mee in de vriezer om te kijken of zo’n sterretje inderdaad verder zou scheuren bij enorme temperatuurverschillen. In de vriezer bleek echter dat de ruit intact bleef. Een woordvoerder van de ANWB legde in het programma uit dat de hedendaagse autoruit niet zo snel scheurt en dat er absoluut geen reden is voor paniek als je een sterretje in de ruit hebt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla wil ruitenwissers vervangen door laserstralen
Tesla heeft een techniek ontwikkeld om water en vuil van de autoruit te schieten met laserstralen. Het patent van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's is goedgekeurd. De klassieke ruitenwisser zou daardoor overbodig worden. -
Gevaar: moderne auto extra kwetsbaar bij bevroren voorruit
Moderne auto's blijken extra kwetsbaar zodra de voorruit bevroren is. Nu de temperatuur 's nachts weer onder het vriespunt daalt, bestaat het risico dat bepaalde veiligheidssystemen het laten afweten. Dat komt doordat een camera pas goed functioneert als hij goed zicht door de voorruit heeft. -
belastingaangifte
De aftrekposten slim verdelen: zo zet je je fiscaal partnerschap goed in
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2022. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: hoe werkt fiscaal partnerschap? -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Met deze 20 tips gaat je auto een leven lang mee
Wil je zo lang mogelijk doorrijden met je auto, zonder dat het je veel geld gaat kosten? Door het volgen van een paar eenvoudige regels heb je tot tientallen jaren extra plezier van je auto.
-
VRAAG & ANTWOORD25
Waarom worden stillere banden niet verplicht?
‘Wij wonen aan een drukke en hoog liggende weg en vragen ons af waarom er geen verplichting is om stille banden te monteren’, aldus lezer Ad van de Wiel in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Auto’s worden steeds zwaarder en hebben dus ook steeds bredere banden nodig om het gewicht te kunnen dragen. Realiseren wij ons wel dat deze banden veel meer kabaal maken, zowel binnen als buiten de auto?’ -
-
-
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport. -
AUTOTEST
Komt de Opel Mokka Electric wel ver genoeg?
De Mokka, een populaire, compacte SUV van Opel, is tegenwoordig ook met elektrische aandrijving te bestellen. Maar is die echt aantrekkelijker dan de benzineversies? Onze onafhankelijke autoredactie zocht het uit.