Pesters hebben het voorzien op zelfrijdende auto: afsnijden en bumperkleven
Nog voordat de zelfrijdende auto te koop is, wordt hij al flink gepest door medeweggebruikers. De bedrijven die met robotauto's praktijkproeven doen, melden in toenemende mate dat zij getreiterd worden door automobilisten en voetgangers.
Delen per e-mail
Blijkbaar is er nogal wat weerstand tegen dit nieuwe fenomeen in het verkeer. Doordat zelfrijdende auto's tal van videocamera's bevatten en nog altijd begeleid worden door een meerijdende medewerker van het ontwikkelingsteam, zijn inmiddels tal van bewijzen van het pestgedrag vastgelegd.
Eric Meyhofer, die bij Uber de ontwikkelingen van zelfrijdende taxi's leidt, spreekt van agressief gedrag. De robotauto wordt afgesneden, automobilisten gaan ervoor rijden en trappen dan plotseling op de rem en er zijn ook bestuurders die zich schuldig maken aan bumperkleven. Bovendien weigeren ze de auto soms voorrang te geven of steken ze de middelvinger op, constateert Meyhofer, die spreekt van uitgesproken gemeen rijgedrag. Maar ondanks dat de pesterijen op video worden vastgelegd, is het bedrijf vooralsnog niet van plan er tegen op te treden. Meyhofer: ,,Eigenlijk is het wel fascinerend om te zien dat mensen kennelijk de grenzen verkennen van wat zij tegen de zelfrijdende auto kunnen doen.‘’
Maarten Sierhuis, de Nederlander die bij Nissan in Silicon Valley de ontwikkeling van zelfrijdende auto's leidt, sprak al eerder tegen onze autoredactie zijn zorg uit over medeweggebruikers die robotauto het leven zuur kunnen maken. ,,Dat is een van onze grootste zorgen‘’, aldus Sierhuis. ,,Want hoe beschermen we de auto tegen mensen die hem willen lastigvallen? Voetgangers zouden weleens met spiegeltjes of weet ik wat kunnen proberen om de robotauto om de tuin te leiden. Hij is toch anoniemer dan een bestuurder van vlees en bloed.‘’
Banden lek gestoken
De krant Arizona Republic meldde vorig jaar al dat banden lek waren gestoken van testauto's van Waymo, de dochteronderneming van Google die in de VS robotauto's test. In de staat Arizona zouden sommige automobilisten ook een pistool op de begeleiders van het ontwikkelingsteam hebben gericht. Maar mogelijk heeft die agressie in Arizona vooral te maken met het feit dat een robotauto van Uber 'daar begin vorig jaar een dodelijk ongeval veroorzaakte. Na dit ongeval werd het testprogramma negen maanden stilgelegd.
Op dit moment wordt er vooral in de VS en in China op grote schaal getest met robotauto's. De Amerikaanse president Donald Trump vindt ze helemaal niets, lekte onlangs uit. Hij zou ze bestempelen als ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en er nooit van zijn leven in willen stappen. Dat er veel weerstand is tegen de zelfrijdende auto, die mensen het stuur uit handen neemt, blijkt ook regelmatig uit enquêtes. In veel landen zit de automobilist blijkbaar helemaal niet op de door een computer bestuurde auto te wachten. Maar in Nederland zal de bevolking waarschijnlijk zeer gastvrij reageren, bleek eerder dit jaar uit een onderzoek van KPMG. De analisten daarvan baseren zich op cijfers van het World Economic Forum waaruit blijkt dat Nederland de ranglijst aanvoert van landen waar nieuwe technologie door de bevolking omarmd wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla: ‘Volledig zelfrijdende auto is volgend jaar al een feit’
Topman Elon Musk van Tesla belooft dat zijn auto's uiterlijk eind volgend jaar volledig autonoom vanaf een parkeerplaats naar een bestemming kunnen rijden. Hij spreekt over volledige autonomie, wat betekent dat de bestuurder intussen een dutje zou kunnen doen. -
Zelfrijdende Volkswagens op proef in stadsverkeer
Volkswagen is begonnen met het testen van zelfrijdende auto's in stadsverkeer. De opvallende hoeveelheid apparatuur bovenop de auto's doet vermoeden dat deze technologie nog een lange weg te gaan heeft, maar dat valt wel mee. Laserscanners en radars zijn tegenwoordig ook al in klein formaat verkrijgbaar. -
‘Autonome auto's zijn rijdende doodskisten', aldus Donald Trump
Zelfrijdende auto's vindt Amerikaans president Donald Trump helemaal niets, zo blijkt. Hij noemt ze ‘oncontroleerbare rijdende doodskisten’ en zou er nooit van zijn leven in willen stappen. -
PREMIUM
Stoppen met antidepressiva? ‘Iedereen kan afbouwen, als je je maar goed voorbereidt’
Met antidepressiva beginnen is één ding, ermee stoppen is óók een grote stap. Marianne ter Mors (38), een van de 1,2 miljoen Nederlanders die deze pillen slikken, schreef er een boek over. ,,Pas na vijf maanden voelde ik me weer de oude.’’ -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken.
-
PREMIUM
Martijn laat mensen die hun smaak verloren weer proeven: ‘Ik vind het soms zelf echt niet te eten’
Martijn van Gemst (40) laat mensen die hun smaak hebben verloren weer proeven. Net nadat hij een speciale opleiding hiervoor afrondde, verloor hij zélf zijn smaak door corona. Even was hij in ‘complete paniek’, tot hij besloot zichzelf te onderzoeken. Met succes. ,,Als je het allerliefst friet met mayonaise eet, maar je proeft het niet meer, dan zorg ik ervoor dat je het wél weer ervaart.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMonder professoren
Hoe Willem met energiebesparen op licht per jaar tientallen verkeersdoden voorkomt
In deze rubriek portretteren we een wetenschapper uit het Groene Hart. Vandaag: Willem Zandvliet uit Leimuiden past verschillende wetenschappen toe om energie te besparen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Door aanpassingen op zijn adviezen zijn tientallen tot honderden verkeersdoden voorkomen.