Peugeot 206 (1998-2012): goedkoop en praktisch
OccasiondossierDe Peugeot 206 is een van de meest gezochte occasions. Waar moet je op letten als je deze gebruikte Peugeot koopt?
Aankoopadvies Peugeot 206 (1998 - 2012)
- Controleer bij de ventilatieopeningen onder de motorkap of deze nog ‘vrij’ zijn. Vuil kan zich hier vrij makkelijk ophopen waardoor water stil komt te staan. Dit heeft tot gevolg dat er lekkages ontstaan in het interieur, met name vochtige vloermatten geven het weg.
- Bij de 1.4 motor is het zaak goed te op te letten bij het starten. Als de motor wat ‘schokt’ bij het aanslaan, kan dat duiden op versleten motorsteunen.
- Niet zozeer een mogelijk defect, maar dezelfde 1.4 motor en de viertraps automaat vormen geen goed huwelijk.
- De 206 kon geleverd worden met een groot schuifdak. De kwaliteit daarvan was niet al te best. Het kon heftig rammelen. Ook zijn lekkages niet vreemd.
- De 206 GTI heeft een uitlaat van erbarmelijke kwaliteit, hij roest erg snel weg. Vervangen voor een RVS sportuitlaat lost het probleem op.
- In het geval van de 1.6 HDI: bij deze modellen wil de turbo nog weleens dienst weigeren. Dan moeten meteen de oliepomp en andere onderdelen vervangen worden. Een prijzige ingreep.
- Bij veel modellen waren de spiegels elektrisch verstelbaar dus controleer of ze ook werken, deze weigeren geregeld dienst.
- Ook centrale deurvergrendeling komt veel voor bij een 206. Check de werking hiervan, want ook dit is een zwak punt van de auto.
- Bij diesels is het zaak even de staat van het hitteschild in kaart te brengen. Deze heeft namelijk niet het eeuwige leven en slijt naarmate de tijd vordert. Hierdoor kunnen er kleine stukjes losraken en in aanraking komen met de airco-pomp of de dynamo.
- Controleer even op roest op de achterklep, onder de achterruit. Deze zakt na verloop van tijd ietsje, waardoor deze in de lak snijdt.
- Ook eenvoudig zelf na te lopen: de tellers in het instrumentarium. De naalden blijven hangen of gaan totaal niet meer omhoog. Tevens de verlichting even controleren. Dit is in een keer te verhelpen door het complete tellerhuis te reviseren.
- Bij de driedeurs even checken bij de voorstoel of het instapmechanisme nog wel werkt. Dit is helaas niet altijd het geval.
- Van de 206 zijn er enorm veel exemplaren verkocht. Peugeot heeft gaandeweg altijd verbeteringen doorgevoerd aan de auto. Ga daarom altijd voor een zo jong mogelijk exemplaar.
- De 1.1 motor levert op papier slechts 15 pk minder dan de 1.4, maar het verschil lijkt groter te zijn. De 1.1 is echt te licht voor de 206.
Aanbod en prijzen
De 206 was jarenlang een van de meest populaire nieuw verkochte auto’s van Nederland. Toch vind je vandaag de dag nog geen anderhalf duizend Peugeot 206 occasions op Gaspedaal.nl. Veel exemplaren zijn gesorteerd of zijn al bij de sloop terecht gekomen. De oudste 206’en zijn inmiddels al 21 jaar oud.
Met name de diesels zijn bijna niet meer te vinden. Verreweg de meeste exemplaren zijn voorzien van een benzinemotor. Enkele Peugeot 206 occasions zijn uitgerust met een LPG-installatie, enkele tientallen hebben een zelfontbrander onder de kap. De meeste exemplaren zijn een reguliere hatchback. Een minderheid heeft vijf deuren, de driedeurs variant komt vaker voor. De 206 CC Cabriolet is zeer populair en tweedehands goed te vinden. Ook de 206 SW stationwagon is nog verkrijgbaar.
De Peugeot 206 is een van de goedkoopste manieren om auto te rijden tegenwoordig. Voor een paar honderd euro heb je er al eentje. Dat zijn oude, kaal uitgeruste exemplaren met een hoge kilometerstand. De duurste 206’en zijn 10 mille, dat zijn sportieve RS-modellen met weinig ervaring.
Profiel
Hoe volg je een icoon op? Met dat vraagstuk worstelde Peugeot enorm. De 205 was de redding voor het Franse merk en was gedurende de jaren 80 een absolute verkoophit voor Peugeot. Aanvankelijk was het de bedoeling om de 205 niet één, maar twee opvolgers mee te geven. Dat waren de iets kleinere 106 en de iets grotere 306. Om het zekere voor het onzekere te nemen, bleef de 205 nog even in productie.
Daaruit bleek dat het formaat van de 205 precies was wat veel mensen wilden. Ondanks dat de 106 en 306 eveneens uitstekende verkoopresultaten boekten, bleef de 205 onverminderd populair. Voor Peugeot een reden om dan toch te zorgen voor een opvolger. Die kwam er in 1998 in de vorm van de 206.
De 206 was er aanvankelijk alleen als drie- en vijfdeurs hatchback. Qua motoren werden de achtkleppers uit de 106/306 overgenomen: een 1.1 (60 pk), 1.4 (75 pk), 1.6 (90 pk) en 1.9D (70 pk) waren de opties. In 1999 voegde Peugeot zijn eerste zestienklepper toe, het betrof de 206 GTI met 138 pk. In 2001 kreeg deze gezelschap van een 206 CC, een cabriolet met hard klapdak. Deze auto was een absolute sensatie en was jarenlang de bestverkochte cabriolet van Nederland. In 2002 werd de 206 SW, een stationwagon, aan het gamma toegevoegd. Deze was eenvoudig te herkennen aan de compleet afwijkende achterkant met hoge achterlichten.
In 2003 werd de gehele range gefacelift. Omdat de 206 zo goed in de smaak viel, waren de aanpassingen voornamelijk van mechanische aard. Er kwam een nieuw topmodel in de vorm van de 206 RC, compleet met 177 pk sterke 2-liter viercilinder, 17” velgen en sportkuipen. De 206 werd in 2006 opgevolgd door de 207, maar bleef nog even in productie. In 2009 kreeg de 206 zelfs nog een facelift en naamswijziging: 206+. Deze auto viel in het gat dat was ontstaan tussen de kleine 107 en de uit de kluiten gewassen 207.
Bekijk direct het actuele aanbod op AutoTrack.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bijna doodgereden motorrijder belandt op intensive care van bloedeigen zoon: ‘Stond me al op te wachten’
Zat vrachtwagenchauffeur Jonathan den H. uit Goudswaard op zijn mobiele telefoon toen hij op de N217 een motorrijder voor hem lanceerde? Of keek de trucker slechts twee seconden naar een metertje op zijn dashboard en doemde er toen plots een file voor hem op waardoor een botsing met zijn voorganger onvermijdelijk was? Die vraag stond donderdag centraal in de rechtszaak tegen de 24-jarige verdachte. -
PREMIUMtips en trucs
Pingelen voor beginners: voor succesvol afdingen gelden een aantal gouden regels
Alles wordt duurder, maar vaak valt er best te praten over de prijs. Bovendien is het een leuk spelletje. Zo pak je de onderhandelingen het beste aan. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’ -
PREMIUMrotondes
‘Heilige graal van verkeersveiligheid’ blijkt gevaarlijker voor fietsers dan gedacht
De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd. -
update
Drukste avondspits van het jaar: 1120 kilometer file voor hemelvaartsweekend
Met ruim 1120 kilometer langzaam rijdend verkeer verdeeld over 190 files is het woensdagavond de drukste avondspits van het jaar, meldt de ANWB. Daarmee is het aantal files rondom Hemelvaart vergelijkbaar met voor corona. In 2019 stond er in het hemelvaartweekend 1028 kilometer file. Het vorige record van dit jaar stond op 785 kilometer. Dat was vlak voor de meivakantie.