Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2

VideoElektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030.

53 reacties

  • Rens Minne

    1 dag geleden
    Ik rij op lpg g3, dit wordt nergens vermeld. Ook bij de RDW staat niets genoteerd wat uitstoot betreft bij het rijden op lpg. Waarom wordt dit niet gedaan, de uitstoot is veel minder dan benzine of gas. En als je het opwekken van elektriciteit meerekent dan is de uitstoot voor het maken van elektriciteit voor een elektrische auto waarschijnlijk hoger.
  • Goffin

    1 maand geleden
    Het zoveelste plan in Nederland dat de kloof tussen arm en rijk verder zal vergroten. Ik heb de arbeider die zijn loon met hard werken moet verdienen nog nooit beter zien worden van dergelijke plannen die veelal ook nog gekoppeld zijn aan dubieuze subsidiestromen.
  • Van Eijk

    1 maand geleden
    In Frankrijk betaal je eenmalig voor het naam/kenteken zetten van een auto. Het te betalen bedrag is sterk afhankelijk van het gewicht en de mate van vervuiling en kan bijvoorbeeld voor een een range-rover aardig in de papieren lopen. Dus hoe schoner/lichter des te goedkoper. En dat is het dan geen wegenbelasting meer betalen. Daarnaast zijn hier veel tolwegen die de staatskas spekken en zorgen voor de instandhouding. Dus groot vervuilend rijden en daarnaast veel kilometers maken kost geld
  • Kuijer

    1 maand geleden
    Waarom zo moeilijk, gooi een opslag op de brandstof, dan betalen de veel-rijders vanzelf, tenzij electrisch. Alleen moet dit ook opgewekt worden met brandstof
  • Jannie Lawn

    1 maand geleden
    Moeten buitenlanders die in Nederland met vakantie gaan dat dan ook betalen? En hoe?