Populaire Toyota gaat de hoogte in: zo rijdt de Yaris Cross
testDe Toyota Yaris was de afgelopen tijd de meest verkochte auto in zijn klasse. Logisch dus dat Toyota hem nu ook als SUV presenteert, want autokopers vragen nog steeds in toenemende mate om een hoger model. De Yaris Cross gaat onder meer de VW T-Roc, Renault Captur, Opel Mokka en Peugeot 2008 te lijf.
Dat de Yaris plotseling zo enorm populair geworden is, heeft ongetwijfeld alles te maken met de nieuwe generatie van deze auto. Die werd al enige tijd verwacht, dus het geduld van de kopers was op de proef gesteld. Maar toegegeven: de nieuwe Yaris vertoont in zijn design meer karakter dan ooit en hij is ook technisch flink vernieuwd. Dat maakt hem tot een aantrekkelijke auto in deze klasse.
Grote kans dat ook de SUV-variant, met de naam Yaris Cross, een bestseller gaat worden. Hij is in Europa ontworpen, in de designstudio van Toyota aan de Côte d’Azur en hij wordt geproduceerd in het Franse Valenciennes. Ook de gewone Yaris rolt daar al jaren van de band. De Yaris Cross is in Nederland met alleen een benzinemotor te bestellen vanaf 24.295 euro. Voor de hybride wordt minimaal 30.995 euro gevraagd, maar dan krijg je ook een rijk uitgeruste versie. In september arriveert hij bij de Nederlandse dealers en dan worden ook de (lagere) prijzen van de instapversies van de Yaris Cross Hybrid bekendgemaakt.
De Cross biedt 3 centimeter meer bodemvrijheid dan de gewone Yaris en is in totaal 9 centimeter hoger. Dat maakt het natuurlijk nog geen echte terreinauto, maar dat geldt voor zo’n beetje alle nieuwe SUV’s en zeker die in het compacte segment. De wielbasis van beide versies is gelijk, maar Cross is wel 24 centimeter langer en 2 centimeter breder.
Het interieur is vrijwel gelijk aan dat van de gewone Yaris. Alleen is het centrale scherm van het infotainment iets groter, dat meet nu 9 inch, in de First Edition-versie. Je zit prettig in deze Toyota en het interieur ziet er verder prima uit. De afwerking is van niveau en we zien zelfs een leuke stof op de deurpanelen. Op de achterbank heb je wat meer hoofdruimte dan in de Yaris hatchback, maar de beenruimte houdt daar niet over. De kofferbak is bijna 400 liter groot: keurig.
De geteste auto is nog deels afgeplakt met camouflagetape, om duidelijk te maken dat het om een pre-productiemodel gaat. Om die reden is het navigatiesysteem bijvoorbeeld nog niet operationeel, maar gelukkig kan de Cross overweg met Apple CarPlay en Android Auto en dus kan je de navigatie ook via je telefoon binnenhalen.
Hybride
Voor deze eerste kennismaking staat de hybride klaar. De interessantste versie, want ook in Nederland wordt de Yaris tegenwoordig vrijwel altijd met hybride-aandrijving besteld. Die bestaat uit een gloednieuwe 1,5 liter driecilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor en automaat. De aandrijflijn levert een totaalvermogen van 116 pk (85 kW).
Toyota spreekt van de vierde generatie hybride en blijkt zichzelf hier wederom mee te overtreffen. Weliswaar hoor je de bekende driecilinder-roffel tijdens het optrekken en in die zin is deze aandrijflijn minder stil dan de vorige motor, die een viercilinder was.
Maar als je niet te wild met het gaspedaal omspringt, blijkt het motorgeluid nooit overheersend. Eenmaal op constante snelheid klinkt er alleen op de achtergrond enig gebrom. Zuinig is deze hybride beslist: je kunt er makkelijk 1 op 20 mee. En binnen de bebouwde kom is het niet moeilijk om een flink stuk volledig elektrisch af te leggen.
De Yaris Cross blijkt verder goed en zelfs een tikkeltje uitdagend te sturen. Vering en demping zijn mooi in balans, de auto duikt met plezier een bocht in. Standaard zit in elke Yaris Cross een compleet pakket veiligheids- en assistentiesystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, voetgangersdetectie (ook in het donker) en automatisch grootlicht.
Een video van de test met de Yaris Cross zie je hier bij Autoweek. De complete test staat in Autoweek 26, het nummer dat vanaf morgen in de winkel ligt. Alle specificaties en prijzen van de Yaris Cross vind je hier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
AUTOTEST
Test Renault Austral: opvolger van de Kadjar scoort erg veel pluspunten
Austral heet de nieuwe middenklasse-SUV van Renault. Hij is de opvolger van de Kadjar. Dit keer heeft Renault er meer werk van gemaakt dan het slechts faceliften van een Nissan. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
AUTOTEST
Test Renault Captur Plug-in Hybrid: zuinigheid vergt wel enkele offers
Renault durfde het nog niet aan om de Captur volledig elektrisch te maken. Maar hij staat nu wel als semi-elektrische plug-inhybride in de showroom. -
PREMIUM
Truckster Esmeralda (25) heeft een nieuwe liefde en ze heet De Directrice: ‘Dit is de Ferrari onder de trucks’
Ze zijn nog maar kort samen, maar Esmeralda Tol (25) uit Piershil weet nu al dat ze ‘m nóóit meer laat gaan. Ook niet als ‘ie oud en versleten is. ,,Zeg nou zelf,’’ zegt ze, wijzend naar haar splinternieuwe aanwinst, ,,dit is toch de droom van elke vrachtwagenchauffeur?’’
-
Met video17
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
-
-
PREMIUM26
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
Foutje: grappenmakers geven stopteken aan agent
Drie jongemannen en een vrouw hebben zich in Nijkerk voorgedaan als politie door met een app op hun telefoon een wildvreemde bestuurder een ‘stopteken’ te geven. Maar dat hadden ze beter niet kunnen doen. Het viertal stuitte namelijk op ‘de verkeerde’.