Porsche Macan GTS hinkt op twee gedachten
Rij-impressieBij Porsche is de GTS-uitvoering steevast de lekkerste. De modellen zijn zowel comfortabel als sportief en bieden het meeste waar voor hun geld. Een enkele keer zit Porsche ernaast, zoals bij de Macan GTS.
Delen per e-mail
De Porsche Macan GTS krijgt een plek tussen de Macan S en de Turbo en biedt op papier het beste van twee werelden. Namelijk enerzijds een relatief rijk uitgerust model dat comfortabel is, maar desgevraagd ook voldoende sportief is om mee te kunnen komen op een bochtig bergweggetje. Het enige dat op papier eigenlijk al enige schrik aanjaagt, is echter de prijslijst. De vernieuwde Macan GTS kost namelijk 120.400 euro. Ter vergelijking: de S-uitvoering kost 102.600 euro en de Turbo 137.200 euro.
Daarmee past de GTS naadloos in de Macan-range, maar wanneer we ‘m vergelijken met de concurrentie, blijkt pas hoe enorm duur deze uitvoering eigenlijk is. Voor hetzelfde geld koop je namelijk ook een Cayenne of een Audi Q8. Ook de 390 pk sterke Mercedes-AMG GLC Coupé 43 4Matic en de 354 pk sterke BMW X4 M40i zijn vergelijkbaar qua prijs. De Audi SQ5 is zelfs ruim 10.000 euro minder duur, maar die is alleen leverbaar als diesel. Toch blijft het een heleboel geld voor een Porsche die vooral als tweede auto wordt gekocht en die vier jaar geleden nog 107.000 euro kostte.
Vermogen kom je nooit tekort dankzij de 380 pk sterke 2,9 liter zescilinder met twee turbo’s. In vergelijking met zijn voorganger wordt 20 pk gewonnen, wat in combinatie met het optionele Sport Chrono Pakket leidt tot een acceleratie van 0-100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 261 km/u. Sportief is de Macan GTS eveneens. Een tikkeltje té sportief zelfs wat ons betreft. Want de door ons gereden versie met stalen veren en 15 mm verlaagd onderstel ontpopt zich in deze bergachtige omgeving tot een springerige, onrustige en elestiekerig aanvoelende SUV die het op het circuit ongetwijfeld goed doet dankzij het harde onderstel, maar die op de openbare weg niet lekker uit de verf komt. Het helpt daarbij niet of je de auto in de meest of minst comfortabele stand zet.
Je kunt het Porsche niet kwalijk nemen dat ze sportiviteit hoog in het vaandel hebben staan. Immers: bij ontstentenis van een R-versie of iets GT3-achtigs in het Macan-gamma is de GTS de meest hardcore versie. De Turbo is weliswaar sneller, maar ook meer op comfort geënt. Wil je genieten van hoge bochtsnelheden en neem je zijn nerveuze persoonlijkheid voor lief, dan is de Macan GTS jouw auto. Deze mate van sportiviteit vind je niet bij Mercedes en BMW, maar dat heeft een reden. Deze GTS jaagt iedereen weg die ergens een zeurend pijntje heeft, want bij iedere verkeersdrempel en dwarsrichel voel je die plek opspelen. Kwalijker is echter dat relaxed rijden nagenoeg onmogelijk is. Daarvoor zit er teveel onrust in motor, bak, onderstel en besturing.
Dat gezegd hebbende, schijnt dit euvel vooral te spelen in de variant met stalen veren. Collega’s die met de variant met luchtvering reden (25 mm verlaagd onderstel), herkenden weinig in onze observaties. Wanneer dat klopt, is er weinig tot geen reden om de GTS te laten staan, want mooi is de auto zonder meer. De auto is standaard uitgevoerd met het SportDesign Pakket, inclusief opvallende dorpels en zwarte afwerking van onder meer de grille en ruim bemeten luchtinlaten. Ook de led-koplampen en de driedimensionaal vormgegeven achterlichtunits zijn donker getint. Achter zijn de zwarte diffuser en de zwarte uitlaatpijpen de blikvangers.
Ook het interieur van de Macan GTS is uitgesproken sportief. De speciale, achtvoudig verstelbare sportstoelen en het exclusieve, met leder beklede driespaaks multifunctionele sportstuur onderstrepen de sportief-elegante GTS-signatuur. Tot de mogelijkheden om de Macan GTS te personaliseren, behoren lederen GTS-bekleding met alcantara accenten in karmijnrood of krijt, diverse afwerkingsaccenten van alcantara en aluminium, een BOSE Surround Sound System en een nieuwe smartphone-box met draadloze oplaadfunctie. De 20 inch velgen zijn voorzien van rode remklauwen. Voor nog meer stopkracht zijn keramische remmen als optie leverbaar.
De Porsche Macan GTS hinkt - zeker met de stalen veren - teveel op twee gedachten. Enerzijds wil het de sportiefste SUV in zijn klasse zijn - en daar slaagt ‘ie ook in - maar anderzijds is dit een auto waarmee 99,9 procent van de kopers nooit mee het circuit op gaat en staan de letters GTS in de regel voor een mooie mix tussen sportief en comfortabel. In deze GTS moet je leren leven met de consequenties van zijn hang naar sportiviteit. Wil je toch deze GTS, kies dan de luchtvering, een optie die tegen een meerprijs van slechts 1600 euro leverbaar is. De vernieuwde Macan GTS staat vanaf maart in de Nederlandse showroom.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven. -
PREMIUM
Man met Harley Davidson voor 14.000 euro gekort op bijstand
Een man met een Harley Davidson is in eerste instantie voor ruim 14.000 euro gekort op zijn bijstandsuitkering nadat de gemeente Tilburg ontdekte dat de man de motor bezat. Ondanks dat de gemeente dit bedrag later zelf al verlaagde naar ruim 2500 euro, ruziën de partijen verder voor rechters van de Centrale Raad van Beroep. Die verlaagt het bedrag nog een keer. -
Huizenprijs ongekend hoog door schaarste: koper kan ‘kiezen’ uit amper twee huizen
Woningzoekenden hebben nog altijd grote moeite om een geschikte plek te vinden. Ze zijn bereid diep in de buidel te tasten, ondanks de economische onzekerheid die de coronapandemie met zich meebrengt. In de huurmarkt ontstaat wel ademruimte. -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg.
-
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt. -
Grootse plannen bij Renault: beroemd ‘Vijfje’ herleeft als elektrisch model
De Renault 5 komt terug: zojuist wekte de Franse automaker het beroemde model weer tot leven in de vorm van het studiemodel ‘5 Prototype’. Uiteindelijk verschijnt het nieuwe ‘Vijfje’ daadwerkelijk op de weg als volledig elektrische auto, als onderdeel van een reeks grote vernieuwingen bij Renault. -
Aandeel stijgt met 12.000 procent na tweet Musk, maar beleggers vergissen zich
Een verkeerd geïnterpreteerde tweet van Tesla-baas Elon Musk heeft de aandelenkoers van Signal Advance, een Amerikaans bedrijfje uit de medische sector, met ongeveer 12.000 procent doen stijgen. De beleggers lieten zich misleiden door een naamsverwarring. Musk had zijn 42 miljoen volgers met zijn tweet ‘Use Signal’, de berichtenapp Signal willen aanbevelen.