Volledig scherm
© EPA

Porsche stopt als eerste Duitse merk definitief met de dieselmotor

Porsche is de eerste Duitse autofabrikant die definitief afscheid neemt van de dieselmotor. De focus zal de komende jaren liggen op elektrische, hybride- en benzine-auto's.

,,Porsche zal in de toekomst geen dieselvarianten meer leveren", zegt Oliver Blume, topman van Porsche, in een interview met de Duitse krant Bild am Sonntag. De fabrikant wil zich in de toekomst concentreren op waar hij goed in is.  ,,Dat is het bouwen van emotionele, krachtige benzine- en hybride-auto's. Vanaf 2019 zullen daar puur elektrische voertuigen aan worden toegevoegd."

Het stoppen met de levering van deze motoren is een directe reactie op het dieselschandaal, bekent de topman. ,,We hebben zelf nooit dieselmotoren ontwikkeld en geproduceerd'', aldus Blume. ,,Toch heeft het imago van Porsche hieronder geleden en heeft de dieselcrisis ons veel problemen opgeleverd." Het Duitse sportwagenmerk betrok de motoren van zustermerk Volkswagen. 

Inmiddels is bekend dat alle dieselmodellen van Porsche sjoemelsoftware bevatten. Daarom stopte het bedrijf enkele maanden geleden al tot nader order met de verkoop van alle dieselmodellen. Nu maakt Blume bekend dat de productiestop een definitief karakter heeft gekregen. Porsche produceerde bijna tien jaar lang dieselvarianten voor  modellen als de Macan, Panamera, en Cayenne.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.