Porsche Typ 64
Volledig scherm
Porsche Typ 64 © RM Sotheby's

Porsche Typ 64 niet geveild door blunderende veilingmeester

De allereerste Porsche ooit gebouwd en die naar verluidt 20 miljoen dollar zou kunnen opbrengen, is niet geveild. Dat kwam doordat de veilingmeester blunderde met de biedingen.

Volgens Porsche-website vierenzestig.nl werd de veiling tot verrassing van de aanwezigen geopend met 30 miljoen dollar, waarna de biedingen al snel opliepen tot 70 miljoen dollar. Vervolgens corrigeerde de veilingmeester zichzelf plotseling en zei dat hij 13 miljoen had bedoeld in plaats van 30 en 17 in plaats van 70. Daarna werd ook snel het bedrag op het scherm gecorrigeerd. Het publiek reageerde geschokt.

Waarschijnlijk dachten inbellende bieders dat er 13, 15 en 17 miljoen werd gezegd in plaats van 30, 50 en 70: getallen die in het Engels aardig op elkaar lijken. Enkele minuten later werd de veiling gestaakt, omdat er geen biedingen meer boven de 17 miljoen binnenkwamen. Het minimum bedroeg 18 miljoen dollar. Het is niet duidelijk of er daadwerkelijk 17 miljoen is geboden, het bedrag waarbij de veiling werd gestaakt.  De auto staat nu nog steeds als ‘still for sale’ op de website van RM Soteby's online catalogus. De veilingprijzen voor overige klassiekers vallen dit jaar ook veel lager uit dan vorig jaar. 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.