Raak je in de problemen door rijden met een te zware camper?
[DE AUTOSPECIALIST] Afgelopen zomer reed ik met een gehuurde kampeerauto door Australië. Na een week ontdekte ik op een plaatje met technische gegevens dat de camper 4495 kg woog. Dus volgens mijn rijbewijs bijna 1000 kg teveel. Gelukkig hebben we geen problemen gehad, maar had ik moeilijkheden kunnen krijgen als ik een ongeluk had veroorzaakt?
Delen per e-mail
- Bert Batenburg
Antwoord van de Autopsecialist:
Ja, dat had gekund. Helaas wijzen verhuurders van kampeerauto's onvoldoende op de risico's van overschrijding van het gewicht. Het Nederlandse B- of BE-rijbewijs voor een personenauto bepaalt dat u in een voertuig van maximaal 3500 kg mag rijden. Als u dat gewicht overschrijdt, kunt u - ook in het buitenland - problemen krijgen met de politie of aansprakelijk worden gesteld bij een aanrijding. Ik heb Ad Vonk van de ANWB gevraagd of hij dit probleem herkent. Hij zegt: 'In Nederland zijn campers doorgaans kleiner en lichter dan in landen als de Verenigde Staten of Australië. Nog te vaak weigeren verhuurders en touroperators om hun klanten hierop te wijzen. Als je iets in Nederland met je rijbewijs niet mag, mag dat in het buitenland ook niet. De beperking volgens het Nederlandse document geldt nu eenmaal wereldwijd.'
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
Trump heeft The Beast, Rutte een Koga van 1300 euro
Bij fietsenmerk Koga regende het reacties nadat premier Mark Rutte afgelopen week niet met de dienstauto, maar op zijn donkergekleurde Koga naar paleis Huis ten Bosch reed om het ontslag van zijn kabinet in te dienen bij koning Willem-Alexander. ,,Hij is onze vaandeldrager.’’ -
Dit zijn de meest en minst betrouwbare tweedehands auto's van vijf tot twintig jaar oud
Veel particulieren kopen een tweedehands auto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen. -
Aandeel stijgt met 12.000 procent na tweet Musk, maar beleggers vergissen zich
Een verkeerd geïnterpreteerde tweet van Tesla-baas Elon Musk heeft de aandelenkoers van Signal Advance, een Amerikaans bedrijfje uit de medische sector, met ongeveer 12.000 procent doen stijgen. De beleggers lieten zich misleiden door een naamsverwarring. Musk had zijn 42 miljoen volgers met zijn tweet ‘Use Signal’, de berichtenapp Signal willen aanbevelen. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment.
-
Welke televisie past het best bij jou?
De ene tv-kijker is de andere niet: niet alleen maakt het uit waar de televisie komt te staan, ook wat zich precies op het scherm afspeelt is van belang om de juiste keuze te maken. We bekeken de interessantste tv’s per ‘type’ gebruiker. -
PREMIUM
video Corry werkt 50 jaar als kraamverzorgster: ‘Zo’n ouwe taart hoefde ik niet aan m’n bed. Nu ben ik er zelf één’
Al vijftig jaar staat Corry Theunisse vrouwen met raad en daad bij tijdens de eerste dagen na een bevalling. De 67-jarige kraamverzorgster krijgt zelfs speciale verzoekjes van vrouwen die in de laatste weken voor hun bevalling zitten. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten.