Racen op Duitse snelwegen straks voorbij? Zelfs kerken en autofabrikanten willen limiet van 130 km/u
Onbeperkt hardrijden op een aantal Duitse snelwegen lijkt nu echt onder druk te komen. De Raad voor de Verkeersveiligheid adviseert een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Zelfs automobielclubs en kerken gaan erin mee.
Delen per e-mail
Op een groot deel van de Autobahnen geldt nu nog geen snelheidsbeperking. De raad wil een maximumsnelheid om daarmee het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. In de raad zitten vertegenwoordigers van ministeries van het land en de zestien deelstaten. Daarnaast doen onder meer verzekeringsmaatschappijen, autofabrikanten, automobielclubs, vakbonden en kerken mee.
Omstreden
De raad had maanden discussie nodig om tot het voorstel te komen, aldus Duitse media. Binnen de regeringscoalitie van christendemocraten (CDU/CSU) en sociaaldemocraten (SPD) is een tempolimiet uiterst omstreden. De SPD streeft er al jaren naar. Maar de christendemocraten zien het niet zitten. Duitsland is het enige land in Europa waar op veel plekken geen maximumsnelheid geldt.
140 doden minder
Volgens het Duitse blad Der Spiegel zou de invoering van een snelheidsbeperking leiden tot een daling van zo'n 140 verkeersdoden. Het opinieblad heeft becijferd dat er na de invoering van een snelheidslimiet jaarlijks 234 dodelijke ongevallen zouden plaatsvinden met gemiddeld 268 doden. De officiële statistieken registreerden 409 verkeersdoden op snelwegen in 2017. Het verschil is dus 141 mensenlevens. In totaal komen in Duitsland jaarlijks 3200 mensen om het leven in het verkeer.
Bekijk deze video: van 130 naar maximaal 100 kilometer per uur, hoeveel tijd kost dat?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Door webshops ligt een koopverslaving op de loer, dit doe je eraan
Winkelen en uitgaan kan al een tijd niet, maar gelukkig hebben we webshops. Nou ja, gelukkig... Voor sommige mensen is een druk op de koopknop zó verleidelijk, dat een koopverslaving op de loer ligt. -
PREMIUMKoken & eten
In deze chocoladefabriek in Brabant kun je je eigen pak hagelslag maken
Het heeft de sfeer van Sjakie in de Chocoladefabriek, maar het is levensecht. In een nieuwe chocoladefabriek in het Brabantse Veghel die nu in de maak is, maak je je eigen chocoladereep, in je eigen favoriete smaak, met je zelf ontworpen wikkel erom. In de fabriek werken alleen maar jonge mensen. -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
Weer aanval op maximumsnelheid Autobahn; ‘maximaal 120 km/u en brandstof helft duurder’
Het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, beweert dat alleen met drastische maatregelen de milieudoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. Grootste slachtoffer van de Duitse dadendrang is de automobilist. -
Duitsers liggen dubbel, maar zijn ook tikkie jaloers op onze 100 km/uur
In Duitsland, het walhalla van de hardrijders, is het leedvermaak over de nieuwe Nederlandse snelheidslimiet niet van de lucht. ‘100 km/uur is eigenlijk nog te hard als je ziet hoe die Nederlanders rijden.’
-
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Help! Wat kan ik doen nu Opel OnStar niet meer werkt?’
,,Wat kan ik doen nu de OnStar-dienst in mijn Opel Mokka X (2018) niet meer werkt? En heeft dit ook invloed op het navigatiesysteem?”, vraagt lezer Henk Stamkot. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt.