De terugroepactie betreft de volgende modellen uit de modeljaren 2019 en 2020: XC40, S60, V60, V60CC, XC60, S90, V90, V90CC en XC90.
Volledig scherm
De terugroepactie betreft de volgende modellen uit de modeljaren 2019 en 2020: XC40, S60, V60, V60CC, XC60, S90, V90, V90CC en XC90. © DPA

Remprobleem: Volvo roept in Nederland 14.000 auto's terug

Volvo haalt wereldwijd bijna 740.000 auto’s noodgedwongen terug naar de garage wegens een probleem met het automatische remsysteem AEB. In Nederland gaat het om 14.091 auto's.

Het defect betreft het AEB-systeem (Automatic Emergency Brake), dat onder bepaalde omstandigheden de auto niet automatisch remt zoals bedoeld, zo zei een woordvoerder van Volvo vrijdag tegen het Duitse persagentschap DPA. Het probleem wordt volgens Volvo alleen opgemerkt in noodsituaties, als de bestuurder is afgeleid en zelf niet remt.

Er zijn volgens Volvo geen ongevallen gemeld vanwege het probleem. Het gaat wereldwijd om exact 736.430 auto’s, waaronder 66.700 op de Zweedse thuismarkt. Aangezien de normale remsystemen niet door het probleem worden beïnvloed, zijn de betrokken voertuigen veilig te besturen, aldus de woordvoerder. 

De terugroepactie betreft de volgende modellen uit de modeljaren 2019 en 2020: XC40, S60, V60, V60CC, XC60, S90, V90, V90CC en XC90. Eigenaren van de getroffen voertuigen kunnen het probleem kosteloos in een Volvo-werkplaats laten repareren. Ze krijgen een melding van de fabrikant over het defect. 

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.