De Renault Captur (links) en Renault Clio worden nu ook geleverd met een semi-elektrische aandrijflijn
Volledig scherm
De Renault Captur (links) en Renault Clio worden nu ook geleverd met een semi-elektrische aandrijflijn © Renault

Renault Clio als stekkerloze hybride en Captur als plug-in hybride

De Renault Clio debuteert deze week als stekkerloze hybride op de autoshow van Brussel. Ook staat daar de gloednieuwe Renault Captur als plug-in hybride: mét stekker dus. Binnenkort wordt dit tweetal nog gevolgd door een plug-in hybride van de Mégane.

Renault is druk bezig zo veel mogelijk modellen van elektromotoren te voorzien. Het merk zegt de aandrijflijnen volledig nieuw ontwikkeld te hebben. Het was volgens de fabrikant dus niet een kwestie van simpelweg een elektromotor en batterijpakket toevoegen aan de bestaande verbrandingsmotor.

Het resultaat is dat de nieuwe Clio E-Tech in stadsverkeer tot 80 procent van de rijtijd volledig elektrisch kan rijden en dat levert dan een brandstofbesparing op tot 40 procent. De nieuwe Captur E-Tech kan met een stekker worden opgeladen en komt dus elektrisch veel verder, tot wel 50 kilometer. Hij behaalt een elektrische topsnelheid van 135 km/u. Bij de Clio is de elektrische topsnelheid beperkt tot 75 km/u.

De Clio E-Tech (103 kW/140 pk) heeft een 1,2 kWh-batterij (230V). De Captur E-Tech (118 kW/160 pk)heeft een 9,8 kWh-batterij (400V). De zitruimte in de Captur is volgens Renault niet gewijzigd door de technische ingrepen. Ook is de achterbank nog steeds te verschuiven over een lengte van 16 centimeter. Onder de laadvloer is ruimte om laadkabels op de bergen.

De twee nieuwe Renaults arriveren aan het begin van de zomer bij de Nederlandse dealers. Over de prijzen is nog niets bekend.

Captur E-Tech
Volledig scherm
Captur E-Tech © Renault
Clio E-Tech
Volledig scherm
Clio E-Tech © Renault
Captur E-Tech
Volledig scherm
Captur E-Tech © Renault
Captur E-Tech
Volledig scherm
Captur E-Tech © Renault
Captur E-Tech
Volledig scherm
Captur E-Tech © Renault
Captur E-Tech
Volledig scherm
Captur E-Tech © Renault
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.