Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault

Renault Twingo wordt elektrisch

Renault maakt van de Twingo een volledig elektrische auto. Het stadsautootje dat vanaf eind dit jaar bij de dealers moet staan, krijgt een accu met een capaciteit van 22 kWh.

Renault zegt dat de achterwielaangedreven Twingo Z.E. dankzij de 22 kWh-accu slechts eenmaal per week hoeft te worden opgeladen, mits de auto voornamelijk in het stadsverkeer wordt gebruikt. De fabrikant noemt een actieradius van 250 km op basis van de WLTP-City-cyclus, die het stedelijke deel van de standaardtestcyclus van de WLTP-norm beslaat. Conform de volledige, gecombineerde WLTP-cyclus, met 57 procent stadsreizen, 25 procent in de buitenwijken en 18 procent op de snelweg, komt het maximale bereik uit op 180 km. Dat zou oplopen naar 215 km als de Eco-modus wordt ingeschakeld.

De fabrikant levert de Caméléon-lader mee. Deze beschikt over een omvormer die wisselstroom kan omzetten in gelijkstroom. Andere fabrikanten doen dat ook, maar hun auto’s ondersteunen dit veelal tot een maximaal wisselstroomvermogen van 11 kW. De Twingo Z.E. en de Zoe van Renault halen 22 kW. De fabrikant bevestigt aan techsite Tweakers dat de Twingo Z.E. geen ondersteuning heeft voor laden via gelijkstroom bij bijvoorbeeld snelladers van FastNed, zoals dat bij de Zoe wel het geval is.

Ondanks de toevoeging van de 22 kWh-accu van LG Chem is de ruimte voor passagiers en bagage ongewijzigd ten opzichte van de reguliere benzinevarianten van de Twingo. Verder heeft Renault een watergekoeld warmtemanagementsysteem toegevoegd om de accu in de auto op een optimale temperatuur te houden.

Remmen

De Twingo Z.E. beschikt over verschillende niveaus van regeneratief remmen, waardoor het rempedaal in mindere mate gebruikt hoeft te worden. De tijdens het vertragen geregenereerde energie wordt in de accu opgeslagen. De elektrische motor levert een vermogen van 60k W of 82 pk en een koppel van 160 Nm, waarmee de auto een topsnelheid van 135 km/u haalt.

Renault meldt dat de elektrische Twingo vanaf eind dit jaar bij dealers is te bezichtigen. Het bedrijf heeft nog geen prijzen voor de auto gepubliceerd en zegt die informatie in later bekend te maken.

Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault
Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault
Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault
Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault
Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault
Renault Twingo Z.E.
Volledig scherm
Renault Twingo Z.E. © Renault
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.