Renault Mégane
Volledig scherm
Renault Mégane © Renault

Renault vernieuwt de Mégane: nu ook als plug-in hybride

De Renault Mégane is op een aantal punten verbeterd en staat deze zomer voor het eerst ook als plug-in hybride in de Nederlandse showrooms. Sinds 1995 heeft Renault 7 miljoen exemplaren van de Mégane verkocht.

Een bescheiden facelift gaat gepaard met een vernieuwd interieur, inclusief een 10,2 inch TFT instrumentarium en een centraal 9,3 inch infotainmentscherm. De Easy Link-bediening daarvan is geïnspireerd op smartphones. Ook het aantal rij-hulpen wordt flink uitgebreid. Zo kan de Mégane nu grotendeels zelf rijden op snelwegen en in files. Nieuwe Pure Vision led-koplampen zorgen voor beter zicht.

De Mégane E-Tech Plug-in is de allereerste hybride van de Franse bestseller. Een 1,6 liter viercilinder benzinemotor is daarin gekoppeld aan twee elektromotoren en een multi-mode transmissie zonder koppeling. Deze aandrijflijn genereert een vermogen van 118 kW (160 pk). De elektromotoren worden gevoed door een 9,8 kWh-batterij (400 volt) waarmee in stadsverkeer een volledig elektrische actieradius mogelijk is tot 65 kilometer. In de gecombineerde WLTP-cyclus kan de E-Tech Plug-in maximaal 50 kilometer elektrisch rijden. De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 135 km/u. De hybride aandrijflijn is eerst alleen in de stationwagon (Estate) leverbaar, maar komt later ook in hatchback beschikbaar.

R.S. Line

Net als bij de nieuwe Clio wordt ook de nieuwe Mégane leverbaar in een sportieve R.S. Line versie, ter vervanging van de GT-Line. Hij heeft nu dezelfde 1,8 liter turbomotor als de Mégane R.S. Trophy. Met een vermogen van 220 kW (300 pk) en 420 Nm koppel voor de versie met EDC-transmissie is de R.S. nu 20 pk en 30 Nm krachtiger dan voorheen. Bij de versie met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt het maximumkoppel 400 Nm.

R.S. Trophy

De nog sportievere Mégane R.S. Trophy onderscheidt zich met zijn  Cup-onderstel met een mechanisch Torsen limited-slip differentieel dat ervoor zorgt dat de auto stabieler is in bochten en meer tractie heeft bij het uit accelereren. De stijfheid van de schokdemping en de vering is verhoogd met respectievelijk 25 en 30 procent. Bovendien monteert Renault een stabilisatorstang die 10 procent stijver is dan die van de reguliere Mégane R.S.

De Renault Mégane is vernieuwd en voor het eerst ook verkrijgbaar als plug-in hybride
Volledig scherm
De Renault Mégane is vernieuwd en voor het eerst ook verkrijgbaar als plug-in hybride © Renault
Renault Mégane
Volledig scherm
Renault Mégane © Renault
Renault Mégane
Volledig scherm
Renault Mégane © Renault
Renault Mégane
Volledig scherm
Renault Mégane © Renault
Renault Mégane plug-in hybride
Volledig scherm
Renault Mégane plug-in hybride © Renault
Renault Mégane
Volledig scherm
Renault Mégane © Renault
Renault Mégane
Volledig scherm
Renault Mégane © Renault