Onderdelen voor elektrische auto's zijn tot tien keer duurder dan bij een auto met verbrandingsmotor, aldus Autotrust.
Volledig scherm
Onderdelen voor elektrische auto's zijn tot tien keer duurder dan bij een auto met verbrandingsmotor, aldus Autotrust. © Tesla

‘Reparatie elektrische auto tot twee keer duurder’

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat meldt garantieverzekeraar Autotrust na een analyse van 150 reparaties van elektrische auto’s. 

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daardoor zijn de onderhoudskosten van deze auto's gemiddeld lager. Maar bij reparaties blijkt de situatie precies omgekeerd. Vooral het ontbreken van zogeheten aftermarket-onderdelen - dat zijn niet-originele onderdelen die in de regel veel goedkoper zijn - zorgt voor hoge reparatiekosten, aldus de garantie-dienstverlener. 

,,Voor veel elektrische auto’s bestaan bijna geen aftermarket-onderdelen", zegt directeur Gerben van Dam. ,,Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil. ,,Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur", zo zegt hij tegen website Automotive Online. ,,Dit maakt de reparatie van elektrische auto’s in onze ogen vaak onnodig duur.”

Meer concurrentie

Autotrust merkt dat de reparatiefactuur van een elektrische auto hierdoor vaak wel tot twee keer zo hoog uitvalt als een reparatiefactuur van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Als voorbeeld wordt de rembekrachtiger van een Nissan Leaf genoemd. ,,Het remsysteem is wezenlijk anders bij EV’s. Vervanging van de rembekrachtiger kost bij een Leaf 4000 euro (inclusief btw), terwijl dat bij een brandstofauto 350 euro kost.”

Van Dam verwacht dat er meer concurrentie komt qua onderdelen wanneer er meer elektrische auto’s op de weg verschijnen. ,,Dat zal die onderdelen iets goedkoper maken, maar daar staan nog altijd de hoge kosten voor bijvoorbeeld de revisie van een accupakket tegenover. Ik verwacht dan ook dat de reparatiekosten voor elektrische auto’s substantieel hoger zullen blijven dan voor auto’s met een verbrandingsmotor.”

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.