Volledig scherm
BMW 530 MLE © BMW

Roestig oermodel van de BMW M-Serie is nu een blinkende bolide

BMW vond vorig jaar in Zuid-Afrika de auto terug die gezien kan worden als de oervader van alle BMW M-modellen. Deze 530 MLE is gekocht en inmiddels compleet gerestaureerd.

BMW M is de sportieve afdeling van BMW. Hier kwamen de afgelopen decennia auto’s tot leven als de M1, M3, M5, M635 CSi en M3 CSL. Allemaal modellen met snellere motoren, een aangepast onderstel en aerodynamische aanpassingen. De eerste exemplaren waren homologatiemodellen - auto’s die werden gebouwd voor de straat zodat BMW er mee kon gaan racen. De letter ‘M’ staat voor Motorsport.

Volledig scherm
BMW interieur © BMW 530 MLE

De eerste officiële BMW M was de M1, maar deze auto was er waarschijnlijk nooit gekomen zonder een nauwelijks bekende voorganger: de BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE). Dit was een Zuid-Afrikaanse exclusieve homologatiespecial van de E12 5 Serie uit de jaren zeventig. De 530 MLE werd ontwikkeld om BMW in aanmerking te laten komen voor deelname aan de Modified Production Racing-serie in Zuid-Afrika met een paar E12 5 Serie raceauto’s.

Volledig scherm
BMW 530 MLE © BMW

Van de 530 MLE, ontwikkeld door BMW Motorsport, werden 110 exemplaren geproduceerd in Type 1-specificatie in 1976 en een jaar later 117 exemplaren in Type 2-specificatie. Daarmee was het de eerste echte M-auto die in productie werd genomen. De letter M stond nog niet achterop, maar al wel op het chassisplaatje. Onder de klep lag een niet al te sterke 3,0-liter zescilindermotor, die in de fabriek werd opgevoerd tot 200 pk. Het koppel bedroeg 277 Newtonmeter. Daarmee accelereerde de auto van 0-100 km/u in 9.3 seconden. De topsnelheid lag op 208 km/u.

Volledig scherm
BMW 530 MLE © BMW

Deze zeer speciale versie van de E12 5 Serie werd geproduceerd in de BMW Rosslyn-fabriek in Zuid-Afrika met een unieke specificatie. Zo waren delen van de carrosserie van aluminium en dunwandig staal Ook werden gaten geboord in de hengsels van de achterklep en ook andere panelen, evenals de pedalen, werden doorboord. Alle auto’s werden afgeleverd in het wit, met een lage voorspoiler, een achtervleugel en bredere spatborden en voorzien van lichtgewicht Mahle-wielen. De buitenkant werd voorzien van klassieke BMW Motorsport-strepen over de hele lengte van de auto.

Volledig scherm
BMW 530 MLE © BMW

BMW Zuid-Afrika kocht chassisnummer 770100, de honderdste auto die werd geproduceerd. Deze auto behoorde toe aan coureur en raceteam-manager Peter Kaye-Eddie. De restauratie werd uitgevoerd door BMW Zuid-Afrika en het bedrijf Custom Restorations. Bij de restauratie waren ook vier voormalige gepensioneerde werknemers van BMW's Rosslyn-fabriek betrokken, die meer dan 40 jaar geleden betrokken waren bij de productie van de BMW 530 MLE. Met bijna volledig geconserveerde body en een corresponderend motor- en chassisnummer, vormde het voertuig de ideale basis voor een restauratie, die binnen ongeveer een jaar werd voltooid. De restauratie is te volgen via social media met de # BMW530MLE. 

Volledig scherm
BMW 530 MLE © BMW