Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund.
Delen per e-mail
Per 1 juli 2022 wordt er bij de apk bij dieselauto’s een test gedaan die moet vaststellen of het roetfilter voldoende werkt, dat meldt RAI Vereniging. Ook wordt er uiteraard gekeken of er überhaupt nog wel een roetfilter aanwezig is. Bij een onvoldoende werkend of zelfs het ontbreken van een roetfilter, dient een reparatie of de montage van een nieuw exemplaar plaats te vinden. Anders komt de auto niet door de keuring. Dit geldt uiteraard voor de auto’s die officieel een roetfilter moeten hebben, dus de Euro5- en Euro6-diesels. De keuringstations gebruiken voor de test een fijnstofmeter.
Al in 2019
Het plan om roetfilters te testen bij de apk ligt al behoorlijk lang op tafel. Eind 2019 werd dit voorgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vervolgens werd eind 2020 echter een afkeurende motie over dit voorstel aangenomen in de Tweede Kamer. De indieners van die motie, Remco Dijkstra (VVD) en Wytske Postma (CDA) vrezen dat de test, waar naar schatting 100.000 tot 125.000 dieselauto’s niet doorheen zullen komen, autobezitters enorm op kosten gaat jagen. Dijkstra pleitte ervoor om te wachten op een Europese invoering van een dergelijke test. ‘Daar moet de staatssecretaris op inzetten. Luchtkwaliteit houdt zich immers niet aan grenzen en zoveel mensen op dit moment duperen is echt ‘overdone’. Geef ze wat tijd en/of alternatief”, verklaarde hij. Bovag steunde de motie. De staatssecretaris (Stientje van Veldhoven, D66) is echter gemachtigd om de motie naast zich neer te leggen. Of dat nu dus gebeurt of dat het voorstel toch nog iets aangepast is, wordt niet helemaal duidelijk. Ook dit voorstel moet nu eerst wel goedgekeurd worden in de Tweede Kamer voordat het werkelijk onderdeel van de wetgeving wordt. De staatssecretaris is er dus nog niet.
De RAI Vereniging zegt groot voorstander te zijn van de test. ,,Op die manier zorgen wij ervoor dat naast nieuwe auto’s, ook het rijdend wagenpark zo schoon mogelijk blijft. Hiermee zetten wij een belangrijke stap naar een gezond mobiliteitssysteem”, aldus voorzitter Steven van Eijck. ,,Auto- en bedrijfswagenfabrikanten zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat nieuwe voertuigen steeds schoner, zuiniger en veiliger worden. Het is daarom vanzelfsprekend dat op het moment dat het voertuig de showroom verlaat, de nieuwe eigenaar de verplichting heeft om ervoor te zorgen dat het voertuig in de praktijk ook altijd aan de milieueisen blijft voldoen.” De RAI Vereniging stelt dat de roetfiltertest voor pakweg 825.000 personenauto’s en 622.000 bedrijfsauto’s gaat gelden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. -
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden. -
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
APK-plicht vervalt voor auto's van 50 jaar of ouder
De apk-plicht voor oldtimers komt per 2021 voor een belangrijk deel te vervallen. Met ingang van het nieuwe jaar hoeven auto’s die ouder zijn dan 50 jaar niet meer gekeurd te worden.
-
Na 260.000 gevallen in één jaar: overheid pakt gesjoemel met kilometerstanden aan
De overheid gaat fraude met kilometertellers harder aanpakken. Apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren worden verboden en de tellerstand wordt vaker geregistreerd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg.