Ruim 4 op de 10 werknemers willen niet meer dagelijks naar het werk reizen
OnderzoekBijna twee miljoen forenzen zeggen dankzij corona blijvend minder vaak naar hun werk te gaan. Ze willen meerdere dagen in de week thuiswerken, of zelfs alle werktijd. En opmerkelijk: wie met de trein reist, wil liever en vaker thuiswerken. Dat blijkt uit de nieuwe mobiliteitsmonitor van onderzoeksbureau Newcom.
Hoewel het thuiswerkadvies deze maand is geschrapt, zien Nederlanders geen reden om weer als vanouds elke dag naar hun werk te reizen. 1,9 miljoen forenzen zeggen permanent het eigen reisgedrag aan te passen: zo’n 1,5 miljoen van hen willen tot twee dagen thuis blijven werken, als hun werkgever daar open voor staat. En ongeveer een half miljoen werknemers wil zelfs helemaal niet meer naar het werk gaan.
De resultaten staan in de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom, waarvoor ruim 6400 volwassen Nederlanders vorige maand zijn bevraagd. Opvallend is dat met name ov-forenzen het liefst willen blijven thuiswerken. Ruim twee derde kiest daarvoor. In totaal 200.000 treinforenzen willen permanent minder met de trein reizen. Hetzelfde geldt voor 140.000 werknemers die de bus, tram of metro nemen.
Auto
Van de werknemers die met de auto naar het werk gaan, wil ‘slechts’ 55 procent structureel meer thuiswerken. De rest stapt het liefst wel achter het stuur op weg naar de werkvloer. Het gaat om in totaal ruim 1,6 miljoen autoforenzen.
Volgens onderzoeksbureau Newcom willen meer treinforenzen thuiswerken omdat hun reistijd gemiddeld langer is dan die van autoforenzen. ,,De treinforens werkt relatief meer bij overheidsinstellingen en ook in de financiële sector”, aldus directeur Neil van der Veer. Bij deze organisaties mogen werknemers volop thuiswerken.
Thuiswerken
Ruim vier op de tien Nederlandse werknemers zegt al met al in de toekomst blijvend thuis te willen gaan werken. Dat is maar iets minder dan de 54 procent van de werknemers die afgelopen jaar als gevolg van corona daadwerkelijk vanuit huis werkte.
De onderzoekers verwachten dat al het thuiswerken flinke invloed zal hebben op de drukte op de weg en op het spoor. Voorafgaand aan de coronapandemie vervoerden de Nederlandse Spoorwegen 1,3 miljoen reizigers per dag. Als dat er 200.000 minder zijn - met name tijdens de spits - kunnen de spoorwegen hun materieel veel slimmer inzetten. Op de weg nemen files bij minder drukte exponentieel af. 8 procent minder auto’s op de weg scheelt de helft aan files, bleek eind 2020 uit data van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Uit de nieuwe mobiliteitsmeter blijkt ook dat deelvervoer populairder wordt. De afgelopen twee jaar was sprake van een verdubbeling. Zo gebruiken 1,4 miljoen Nederlanders weleens een deelfiets. Het gebruik van deelauto’s neemt eveneens toe: 1,1 miljoen mensen zeggen die weleens te gebruiken. Uit recent onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) blijkt overigens dat dit vooral een papieren uitkomst is. Slechts 200.000 Nederlanders hebben in de afgelopen drie jaar zo’n deelauto minimaal eenmaal gebruikt, dat is 2 procent van het aantal mensen met een rijbewijs.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras. -
PREMIUMmijn allessie
Aan Amerikanen bij Silvia en Ruud geen gebrek: ‘We noemen deze Christine 2, naar 't boek van Stephen King’
In hun kindertijd waren Silvia Brinkerink (58) en Ruud Geurts (54) al verknocht aan auto’s. Toen ze ‘groot’ werden had zij met haar ex een garagebedrijf en sleutelde hij hobbymatig heel wat af. Het lot bracht hen bij elkaar en de liefde voor Amerikaanse auto’s is de gemene deler. Ze hebben er maar liefst drie voor de deur staan. -
PREMIUMvideo
NS-conducteurs blij met einde mondkapje in ov: ‘Reizigers kregen steeds korter lontje’
Vanaf vandaag is het mondkapje na bijna twee jaar niet langer verplicht in de trein, bus, metro en tram. Deze site vergezelde NS-conducteur Thurstan Saridjo (39) op zijn laatste dienst met mondmasker. -
AUTOTEST
Test MG 5: elektrische stationwagon is uniek en niet te duur (maar ook niet perfect)
Het Chinese MG heeft voorlopig het rijk alleen met een elektrische stationwagon. De MG 5 oogt misschien niet heel modern of spraakmakend, maar blijkt behoorlijk praktisch en redelijk betaalbaar. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Stefan (54) wilde een oldtimer kopen, maar bouwde er uiteindelijk zelf een: ‘Mensen weten niet wat het is’
Je droom is het kopen van een oldtimer, maar je hebt er geen tijd en geld voor. Tja, dan moet je geduld hebben. Stefan de Kreek (54) wachtte, totdat hij bijna 20 jaar geleden zelf zijn droom oldtimer kon bouwen. Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto.
-
Koken & Eten
Zo maak je de perfecte nasi goreng
Er is geen standaardrecept voor nasi goreng. Maar houd je aan deze basisregels van Maureen Tan, auteur van de Bijbel van de Indonesische keuken, en je gebakken rijst kan niet mislukken. En heb je een restje rijst in de koelkast, dan ben je helemaal snel klaar. -
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door. -
PREMIUM
‘Dure benzine houdt files weg, ondanks einde coronamaatregelen’
Het verdwijnen van coronamaatregelen doet de files voorlopig niet terugkeren. Het blijft uitzonderlijk rustig op de weg, zien Flitsmeister en de ANWB. Beide vermoeden dat de torenhoge brandstofprijzen een factor zijn.
42 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerC.J.H. PIETERSE
Hans Velleman
W. Pool
Frank Nijhuis
Marlies Kesseler-Ponstein