Volledig scherm
© Audi

Sinds 7 april werken veel oudere navigatiesystemen niet goed meer

Navigatiesystemen en GPS-apparatuur van tien jaar en ouder kunnen sinds 7 april in de war raken door de zogeheten 'GPS-omwenteling’. Updaten is het devies.

In de nacht van 6 op 7 april raakte het telsysteem van de oudere GPS-systemen vol en begon weer bij nul. Een beetje zoals vroeger bij oudere auto’s, toen de kilometerteller na 99.999 kilometer weer op nul sprong. Daarvoor waarschuwen het Agentschap Telecom in Groningen en het Amerikaanse ministerie voor Homeland Security.

,,Het terugzetten van de kalender kan leiden tot miscommunicatie tussen gps-satellieten en -ontvangers, zo schrijft TomTom op zijn website. ,,Hierdoor kan een aantal chips in navigatiesystemen bepaalde functies niet langer verwerken.” GPS-navigatie gebruikt zeer nauwkeurige tijdmeting om de positie te bepalen en kan dan makkelijk de weg kwijt raken. Of het wordt heel traag, omdat het op zoek gaat naar satellieten op de plek waar deze 20 jaar geleden hingen.

Wil je narigheid voorkomen, controleer dan de softwareversie van het apparaat en benader indien nodig de leverancier van de navigatieapparatuur of de klantenservice van jouw automerk. Eigenaren van TomTom-navigatieapparaten kunnen bijvoorbeeld het serienummer op de website invoeren om te controleren of het systeem straks nog werkt. Nieuwere navigatiesystemen zijn pas over 157 jaar aan de beurt. Wie wil weten hoe het exact zit op bits en bytes-niveau, kan hier terecht 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.