Mercedes-Benz EQC.
Volledig scherm
Mercedes-Benz EQC. © Mercedes-Benz

Slechts 19 auto's in een maand verkocht, ‘eerste elektrische Mercedes is een flop’

Ondanks de lange ontwikkeltijd, is Mercedes-Benz er niet in geslaagd om met de elektrische EQC een concurrerende auto te bouwen, aldus Duitse media. Dat zou blijken uit de verkoopcijfers. In november werden er slechts 19 verkocht in Duitsland.

Ook in Nederland is de € 80.810 kostende Mercedes-Benz EQC allerminst een verkooptopper. In ons land reden er in november dertien de showroom uit. De maanden ervoor waren nog veel slechter, met 19 verkochte exemplaren sinds de marktintroductie in augustus.  

Volgens de Duitse krant Die Welt zijn er bij onze oosterburen sinds de verkoopstart 55 EQC's verkocht. De krant concludeert dat daarmee de aanval op de concurrentie niet geslaagd lijkt te zijn. Ondanks alle uitgebreide advertentiecampagnes is het resultaat ontnuchterend. Audi boekte bijvoorbeeld aanzienlijk hogere verkoopcijfers met de E-Tron, met 192 verkochte auto's alleen al in november, en Tesla doet het nog veel beter.

Volgens Die Welt heeft Mercedes de problemen aan zichzelf te danken. De actieradius is te laag en de auto kan ook niet profiteren van de nieuwste generatie snelladers. Transportwetenschapper Alexander Eisenkopf van de Zeppelin Universiteit, een privaat Duits onderzoeksinstituut, schrijft het probleem ook toe aan het gebrek aan passie in het bedrijf. ,,Als een autobedrijf zijn centrale componenten - motor en aandrijflijn - betrekt bij derden, gaat dat ten koste van het dna van het bedrijf’’, zegt hij tegen Die Welt.

Onbegrijpelijke strategie

Volgens nieuwssite FOCUS Online wachten nog veel mensen op de levering van hun EQC, ondanks het feit dat Europa eerst aan de beurt is en Amerika pas een jaar later. Ook een onbegrijpelijke strategie aldus kenners, aangezien Tesla nu al toonaangevend is in de Verenigde Staten en dat land een belangrijke markt is voor Mercedes-Benz. In de test die in augustus op deze site verscheen werd al genoemd dat de auto bij zijn introductie al deels achterhaald was.

De kans bestaat dat Mercedes-Benz bewust de levering heeft vertraagd, want pas vanaf dit jaar tellen elektrische auto's mee in de totale hoeveelheid CO2 die per fabrikant uitgestoten mag worden.

Toch zit de elektrische auto ook bij de Duitse koper ook nog niet helemaal in het dna. Van de Mercedes GLC - de EQC-variant met benzinemotor - werden in de maand november ruim 4500 exemplaren verkocht. Dat komt ook doordat in Duitsland veel minder financiële impulsen worden gegeven om elektrisch te gaan rijden.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.