Volledig scherm
Slechts zes procent van alle kilometers in Nederland wordt gereden met 130 km/u, aldus Flitsmeister © Getty Images

‘Slechts zes procent van alle autokilometers wordt gereden met 130 km/u’

Als automobilisten op meer plekken maximaal 100 kilometer per uur rijden, zou dat een deel van de problemen wegnemen rond de stikstofhoeveelheden, rekende het RIVM deze week voor. Maar in de praktijk rijden we in Nederland al nauwelijks harder.

Dat blijkt uit een analyse die Flitsmeister maakte van het Nederlandse rijgedrag. De dienst keek naar de 650 miljoen kilometers die in een periode van vier weken gereden werden en concludeerde dat slechts in zes procent van de gevallen 130 kilometer per uur werd gereden.

Het zou nuttig zijn als deze bevindingen worden bekeken in het licht van het kabinetsvoornemen om de maximumsnelheid te verlagen om de uitstoot van stikstof te reduceren, stelde Jorn de Vries van Flitsmeister tegenover BNR Nieuwsradio. Volgens hem betekent een verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur een te verwaarlozen winst van 0,34 procent stikstofreductie.

De gegevens zijn volgens Flitsmeister niet bedoeld om de voorgestelde maatregelen af te schieten. De dienst wil naar eigen zeggen vooral een objectief inzicht creëren en eventueel met behulp van data meedenken over oplossingen. Stikstofexperts menen overigens dat de data van Flitsmeister weinig zeggen. Volgens hen is er in het rapport Remkes al rekening gehouden met het feit dat mensen met verschillende snelheden rijden.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”