De slimme fiets
Volledig scherm
De slimme fiets © Gazelle

Slimme fiets met stuurassistentie voorkomt dat je omvalt

videoHet aantal ernstige verkeersongevallen neemt ieder jaar af, maar bij fietsers neemt het juist toe. Fietsfabrikant Gazelle en de TU Delft hebben daarom een fiets met ‘steer assist’ ontwikkeld die voorkomt dat je omvalt.

Per jaar overlijden gemiddeld 120 fietsers die ouder zijn dan 55. In diezelfde groep vallen volgens het CBS ook nog eens 4280 ernstig gewonden. Bij een groot deel van de ongevallen met de fiets, speelt het in balans houden van de fiets een rol. Dat is met name het geval in deze leeftijdscategorie. Een aantal jaar geleden raakte de fiets met de extreem lage framestang in de mode, waardoor op- en afstappen werd vergemakkelijkt. 

Volgens Gazelle en de TU Delft kon er echter meer gedaan worden om ervoor te zorgen dat met name oudere fietsers niet meer zouden omvallen, zeker nu er steeds meer e-bikes rondrijden die gemiddeld zwaarder zijn en sneller gaan dan de ‘normale’ stadsfiets. Ze ontwikkelden een prototype met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Met dit systeem kan de fiets boven een snelheid van vier kilometer per uur stabiel worden gehouden.

De TU Delft heeft de afgelopen vijftien jaar onderzoek gedaan naar waarom een fiets wel of niet omvalt. Er is op basis van een wetenschappelijk rapport een wiskundig model ontwikkeld met zo’n 25 fysieke parameters, dat goed bleek te kunnen voorspellen of, en bij welke snelheden, een bepaald fietsontwerp stabiel is. Als gebruiker voelt het naar verluidt alsof iemand aan je stuurt draait. De slimme fiets is pas over enkele jaren te koop voor consumenten, maar de TU Delft en Gazelle verwachten dat dit soort veilige systemen standaard worden in de fietsbranche.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.