De snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur op snelwegen geldt van 06.00 tot 19.00 uur.
Volledig scherm
De snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur op snelwegen geldt van 06.00 tot 19.00 uur. © Venema Media

‘Snelheidsverlaging snelwegen gaat 19 miljoen euro kosten’

De beslissing om vanaf half maart overdag nog slechts maximaal 100 kilometer per uur te mogen rijden, kost de overheid naar schatting 19 miljoen euro. Eerder was nog uitgegaan van een bedrag van circa 7 miljoen euro.

Rijkswaterstaat deed de berekening na vragen van De Telegraaf. Niet alleen worden ruim 4000 borden vervangen of aangepast, ook moet veel software vernieuwd worden. 

,,De eerste inschattingen van de kosten liepen tot half maart, maar ook daarna moet er nog het nodige gebeuren. Zo worden er dan nog hectometerbordjes met snelheidsaanduiding geplaatst, draaiborden bij de spitsstroken aangepast, zijn er aanpassingen in de verkeerscentrales en komen er nog extra verkeersborden’’, zegt Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat tegen de krant.

Politiebaas Van Hasselt laat weten niet extra te gaan handhaven als op 16 maart de snelheidsbeperking van kracht wordt. ,,Wij kunnen onze capaciteit wel ergens anders gebruiken.’’

Het Goese bedrijf Knieriem kreeg een grote order binnen voor het maken van verkeersborden voor de omschakeling van de maximumsnelheid. Bekijk hieronder hoe ze daarmee omgaan.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.