oplaadpunt voor elektrische auto's langs de A2 bij het Gelderse Bruchem.
Volledig scherm
oplaadpunt voor elektrische auto's langs de A2 bij het Gelderse Bruchem. © anp

Staatssecretaris: Subsidies stekkerauto's zijn voor niks

Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, staat kritisch tegenover de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan 'auto's met een stekker'. ,,We hadden er nooit aan moeten beginnen", zegt hij in een interview met AutoWeek.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financien.
Volledig scherm
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financien. © ANP
Quote

We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaatef­fect voor teruggekre­gen

Eric Wiebes, staatssecretaris

De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. ,,We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen", aldus Wiebes.

De overheid geeft sinds een aantal jaar fiscale voordelen aan eigenaren van vooral hybride auto's. Daarnaast is de aanschafprijs lager en komen zakelijke rijders in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit was gegaan. ,,Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides'', aldus Wiebes.

Ook volledig elektrische auto's worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee. 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.