Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’
Delen per e-mail
Dat blijkt uit een inventarisatie door deze krant van het autobeleid voor de binnenstad in de 20 grootste steden. Gemeentebesturen zijn vooral druk met milieuzones, voetgangersgebieden en fietssnelwegen.
Het doel van het gemeentebeleid is om de luchtkwaliteit en het leefmilieu te verbeteren. Zo heeft de helft van de 20 grootste steden inmiddels een milieuzone. Vooral oude vrachtwagens worden geweerd, bijna alle gemeenten zijn van plan de toegang tot de milieuzones de komende jaren te verscherpen. Amsterdam heeft al aangekondigd dat dieselauto’s van 15 jaar en ouder vanaf november 2020 niet meer welkom zijn binnen de ring. Rotterdam is in de rij gemeenten met een milieuzone een buitenbeentje; die gemeente schaft de milieuzone af omdat het milieueffect ervan tegenviel.
Milieuzone
Nog eens zeven gemeenten - Groningen, Nijmegen, Enschede, Apeldoorn, Haarlem, Zoetermeer, Zwolle - hebben plannen om een milieuzone voor de binnenstad in te voeren.
Om binnensteden en stadscentra autoluwer te maken, worden in bijna alle steden parkeerplaatsen opgedoekt ten faveure van voetgangersgebieden en fietspaden. Rotterdam vertimmert de Coolsingel tot een brede wandelpromenade en een tweerichting fietspad. Voor de auto’s blijven er twee rijbanen over. Groningen bijvoorbeeld schrapte afgelopen jaren 121 parkeerplaatsen op straat, 13 procent van het totaal.
Utrecht is de enige grote gemeente dat het aantal parkeerplaatsen sinds 2015 enorm zag stijgen. Er kwam 1850 plaatsen in de binnenstad bij door nieuwe ondergrondse parkeergarages. Op straat daalde het aantal parkeerplaatsen wel met 90 stuks.
Gemeenten hanteren een patroon in het weren van de auto. Lees hieronder wat hoogleraar transportbeleid Bert van Wee te zeggen heeft over stijgende parkeertarieven, bereikbaarheid en het milieu. ‘Je zit prettiger op een terrasje als je niet tussen het geparkeerde blik staat.’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
AUTOTEST
Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?
-
Knight Rider-auto van David Hasselhoff brengt veel minder op dan hij had gehoopt
De slimme én pratende auto K.I.T.T. uit de legendarische reeks ‘Knight Rider’ heeft een nieuwe eigenaar. Het gaat om het exemplaar dat aan hoofdrolspeler David Hasselhoff toebehoorde. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
VIDEO / LEZERSTEST
Lezers Marleen en René reden 6 maanden (en voor het eerst) elektrisch: ‘Retourtje Plopsaland werd uitdaging’
Zes maanden lang reden ze - voor het eerst in hun leven - in een elektrische Hyundai, als gasttesters van onze autoredactie. Na een ongekend uitgebreide praktijktest vellen ze nu hun eindoordeel: lezers Marleen van Luik over ‘haar’ Ioniq Electric en René Groeneveld over ‘zijn’ elektrische Kona.